Strona głównaPoradyIle powinna ważyć 16 latka przy określonym wzroście

Ile powinna ważyć 16 latka przy określonym wzroście

Z pewnością wiele osób słyszało o wskaźniku BMI. Jest to nic innego, jak wskaźnik masy ciała, który podaje się w odniesieniu do wzrostu. W zależności od płci przyjmuje się nieco inny zakres wagi. Sam wskaźnik jest przede wszystkim pomocny o tyle, iż na jego podstawie możliwe jest stwierdzenie tego, na ile występuje i jak wysokie jest ryzyko wystąpienia chorób, które wynikają z otyłości. Dotyczy to chociażby nadciśnienia, chorób serca, czy miażdżycy.

Zobacz: Ile powinien ważyć 14 latek przy wzroście 175, 170, 165, 160, 180 cm

Czy BMI ma zastosowanie do nastolatek?

W przypadku osób poniżej 16. roku życia stosuje się siatkę centylową. Wskaźnik BMI ma zastosowanie dopiero od 18. roku życia. Natomiast siatka centylowa jest jedną z metod, która pozwala na obiektywną ocenę rozwoju fizycznego u dzieci, ale również młodzieży. Dlatego określa normy związane tak samo ze wzrostem, jak również masą ciała.

Czy istnieje idealna waga dla 16 latki?

Ciężko mówić o wadze idealnej w przypadku nastolatek. Z pewnością jednak można mówić o normach masy ciała w danym wieku w odniesieniu do wzrostu. W okresie dojrzewania bardzo istotną rolę odgrywają hormony. To one determinują wzrost organizmu, ale również wpływają na wzrost masy ciała. W tym wieku istotna jest także odpowiednia dieta. Intensywny wzrost zwiększa zapotrzebowanie na składniki odżywcze, co niejednokrotnie idzie w parze z większym łaknieniem. To może występować także w określonych etapach cyklu miesięcznego, przez których przechodzą już nastolatki. Dlatego równolegle może pojawiać się niewielki wzrost masy ciała lub jej spadek. Innym aspektem jest kwestia związana ze standardami społecznymi, czy idealnym wizerunkiem, w szczególności tym, który kreują social media. Warto pamiętać, że odpowiednia ilość składników odżywczych jest niezbędna do prawidłowego rozwoju nie tylko mózgu, ale też innych organów i układów. W szczególności w okresie dojrzewania. To, Ile powinna ważyć 16-latka, zależy w dużej mierze od jej wzrostu.

Ile powinna ważyć 16 latka przy wzroście 160?

Trzeba mieć na uwadze, że nie chodzi tutaj tyle o dokładny wzrost 160 centymetrów, co bardziej około 160 centymetrów. Dlatego przy wzroście około 160 centymetrów, odpowiednia waga powinna wynosić mniej więcej 50-55 kg. Oczywiście, im bliżej 170 centymetrów, tym naturalnie powinna być nieco wyższa.

Mierzenie obwodu brzucha

Zobacz: Czy w ciąży można latać samolotem — do którego tygodnia?

Ile powinna ważyć 16 latka przy wzroście 170?

Warto zaznaczyć, że średni wzrost kobiet w Polsce to około 164 centymetry. Oczywiście, wyższych osób nie brakuje, także wśród kobiet. Dlatego wzrost nastolatki, także w wieku dojrzewania, może wynosić 170 centymetrów, a nawet więcej i jest to sytuacja, którą spotyka się dość często. Adekwatnie to większego wzrostu, powinien iść także wzrost masy ciała. W tym przypadku optymalna waga może wahać się od około 62 do 68 kilogramów. W momencie, gdy przekracza ona 70 kilogramów może być to zjawisko naturalne, tym bardziej, iż nastolatka może mieć ponad 170 centymetrów wzrostu.

Ile powinna ważyć 16 latka przy wzroście 180?

Wzrost, w szczególności w okresie dojrzewania, idzie w dużej parze z łaknieniem. Intensywny rozwój organizmu wymaga sporo energii. Dlatego u nastolatek powyżej 180 centymetrów wzrostu, waga powinna wynosić przynajmniej 72 kilogramy. Warto zaznaczyć, iż jest to raczej granica dolna, która oscyluje oscyluje wokół wzrostu na granicy 170 i 180 centymetrów.

Co powinna jeść nastolatka?

Intensywny rozwój organizmu, jak też wytężona praca układu hormonalnego objawiają się na różne sposoby. Pojawia się, dla wielu wstydliwy trądzik, ale następuje także intensywna praca gruczołów potowych, co przekłada się chociażby na tłustą cerę. Wiele osób niezbyt przyjemnie wspomina okres dojrzewania, jednak jest to naturalny etap życia. Można jednak stosować dietę, która dostarczy nie tylko odpowiednich składników, ale pomoże złagodzić niezbyt lubiane objawy dojrzewania. Dlatego w codziennej diecie warto dostarczać przede wszystkim:

  • Produktów, które zawierają pełnoziarniste zboża – to doskonałe źródło witaminy B, cynku oraz magnezu
  • Owoce morza, jajka, drób oraz ryby – wszystko dlatego, iż w okresie dojrzewania bardzo ważne jest, aby dostarczyć organizmowi wielonienasyconych kwasów tłuszczowych
  • Naturalny, chudy nabiał – w tym mleko, kefir lub maślanki, przede wszystkim z uwagi na obecność wartościowego białka, które jest istotnym elementem budulcowym organizmu

Odpowiedni dobór diety, jej zróżnicowana, bogata forma w pozytywny sposób wpływa na rozwój ciała nastolatki. Dostarcza organizmowi niezbędnej energii do działania, ale też składników budulcowych, jak białka, węglowodany, czy tłuszcze.

Zobacz: 20 tydzień ciąży – waga dziecka, badania, ruchy dziecka, który to miesiąc?

Ewa Burnejnikowa
Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.
Powiązane

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NAJPOPULARNIEJSZE