Pamięć fonologiczna co to i czy każdy z nas taką posiada? Z naszego tekstu dowiesz się wszystkiego, co najważniejsze. Podpowiemy, jak ćwiczyć pamięć fonologiczną i czy fonologiczna pamięć słuchowa ma wpływ na naukę w szkole.
Pamięć fonologiczna definiowana jest jako zdolność do zapamiętywania i odtwarzania w prawidłowej kolejności głosek tworzących wyrazy. Problemy z pamięcią fonologiczną diagnozuje się u dzieci w wieku przedszkolnym a nawet młodszych.
Poniżej wyjaśniamy szczegółowo:
- pamięć fonologiczna co to
- słuchowa pamięć fonologiczna ćwiczenia pomagające ją usprawnić
Zobacz: Pamięć słuchowa – co to jest i jak ćwiczyć?
Co to jest pamięć fonologiczna?
Pamięć fonologiczna rozwija się u dzieci już w życiu płodowym. Każdy proces słuchania i powtarzania dźwięków odbywa się przy udziale pamięci fonologicznej. To pojęcie bezpośrednio związane z rozwojem poznawczym.
Małe dzieci często nazywają czynności i przedmioty w swoim języku, ale używają własnych pojęć w sposób trwały. Ujmując, rzecz obrazowo: do pewnego momentu rozwoju dziecko będzie zawsze nazywać jedzenie mniam mniam albo na samochód mówić bum. Jeśli pamięć fonologiczna rozwijałaby się u niego nieprawidłowo, będzie mieć problem z wysłowieniem się, bo nie pamięta nazw, które samo stworzyło.
Dziecko z zaburzeniami w zakresie pamięci fonologicznej:
- ma trudności w zapamiętywaniu nowych wyrazów,
- myli wyrazy o podobnym brzmieniu, np. półka – bułka,
- niewiele mówi,
- miewa trudności adaptacyjne, z uwagi na to, że staje się świadome swoich problemów, może frustrować się tym faktem i przez to bywa odbierane jako trudne wychowawczo, niegrzeczne
Konsekwencją ubytków w pamięci fonologicznej będą trudności szkolne:
- nauka pisania i czytania,
- nauka języków obcych.
Jak ćwiczyć pamięć fonologiczną?
Dziecko u którego zaobserwowano problemy z pamięcią fonologiczną, kierowane jest do najbliższej poradni pedagogiczno-psychologicznej, gdzie najpierw specjaliści diagnozują problem. Dodatkowo maluch kierowany jest na zwykłe badanie słuchu.
Wiele ćwiczeń, które wspierają rozwój pamięci fonologicznej, ma formę zabawy. Młodsze dzieci jedynie powtarzają dźwięki. Starsze uczą się krótkich wierszyków, które pobudzają mózg do pracy. Wszystkie ćwiczenia dostosowane są do umiejętności i wieku dziecka. Dzieci, które są pod opieką poradni pedagogiczno-psychologicznej, pracują raz w tygodniu ze specjalistą z poradni. Sporo ćwiczeń muszą wykonywać jednak w domu wspólnie z rodzicami.
Słuchowa pamięć fonologiczna ćwiczenia – sprawdź nasze propozycje poniżej.
Zobacz: Kilka sposobów na poprawę samopoczucia!
Pamięć fonologiczna ćwiczenia
Czy potrafisz powiedzieć: pamięć fonologiczna co to? Dowiedz się teraz, jakie ćwiczenia ją usprawniają.
Słuchowa pamięć fonologiczna łatwiej się rozwinie, jeśli z dzieckiem będziesz ćwiczyć od najmłodszych lat. To zaprocentuje w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Słuchowa pamięć fonologiczna ćwiczenia do wykonywania w domu:
- Naśladowanie dźwięków
Na pewno masz w domu książkę z obrazkami zwierząt. Pokazuj dziecku poszczególne obrazki i pytaj, jakie dźwięki wydają zwierzęta (krowa – muuu, kot – miauu). Następnie odwróć role: ty naśladuj zwierzę, a dziecko niech pokazuje i/lub mówi, które to.
- Uczenie się na pamięć krótkich wierszyków i rymowanek
To ćwiczenie możesz połączyć z zabawą ruchową. Małe dzieci wytrzymują w jednym miejscu maksymalnie kilka minut, później muszą się ruszać. Możecie powtarzać znane rymowanki w ruchu.
Jedzie auto brum brum brum
Trębacz trąbi tru tu tu
Zaś bębenek bam bam bam
A ja tańczę ram tam tam
Kapie deszczyk kap kap kap
Ja w kaloszach chlap chlap chlap
Wyszło słonko – hej hura
Tak zabawa nasza trwa
- Zabawa w echo
Wyjaśnij dziecku, na czym polega echo i poproś, by cię naśladowało. Wymawiaj po dwie pary wyrazów, które brzmią podobnie. Zadaniem dziecka będzie je powtórzyć.
np. mak-rak, dom-tom, buty-druty, nóżki-puszki, lato-tato
Ze starszymi dziećmi (od 5-6 roku życia, choć zdarza się, że dopiero 7-latki będą potrafiły wykonać te ćwiczenia) możesz bawić się w następujący sposób:
- Zabawa w pakowanie walizki na wakacje
Zabawę rozpocznij od zdania: Biorę walizkę, pakuję spodenki. Dziecko musi powtórzyć i dołożyć kolejną rzecz: Biorę walizkę, pakuję spodenki i buty. Potem znów ty powtarzasz i dodajesz kolejną rzecz. Bawicie się tak długo, jak długo dziecko potrafi wymienić w prawidłowej kolejności pakowane ubrania.