Strona głównaĆwiczeniaNajlepsze ćwiczenia na kręgosłup

Najlepsze ćwiczenia na kręgosłup

Kręgosłup to niezwykle ważna część naszego ciała, stanowiący element konstrukcyjny- jest podporą dla naszej sylwetki ale także stabilizatorem i amortyzatorem organizmu. Codziennie wykonuje on dużą pracę, przez co narażony jest na spore obciążenie oraz urazy. By uśmierzyć ból pleców, a także uniknąć wad postawy i ciężkich schorzeń kręgosłupa należy odpowiednio o niego zadbać. Wystarczy, że poświęcimy kilka minut dziennie wykonując proste ćwiczenia, by nasz kręgosłup był sprawny, zdrowy i nie przysporzył nam bólu.

Bóle pleców dotyczą dużej części społeczeństwa. Spowodowane jest to przede wszystkim przeważającym, siedzącym trybem życia, niewłaściwą i niewygodną pozycją spania, brakiem ruchu, czy przeciążeniem kręgosłupa. Regularne wykonywanie prostych ćwiczeń na kręgosłup pozwoli nie tylko prawidłowo o niego zadbać czy uśmierzyć ból, ale także wzmocnić kręgosłup, by mógł służyć nam jak najdłużej. Poniżej przedstawimy zestaw ćwiczeń, który każdy może wykonać sam w domu. Będą to ćwiczenia z wykorzystaniem wielofunkcyjnej drabinki gimnastycznej BenchK – zobacz na stronie internetowej. Dlaczego właśnie ten sprzęt? Wyjaśniamy.

Drabinka gimnastyczna- najlepsze narzędzie do ćwiczeń na kręgosłup

Nasz kręgosłup codziennie, niemal bezustannie wykonuje ciężką pracę- nie odpoczywa nawet wówczas, gdy my oddajemy się błogiemu snu. Dlatego tak ważne jest, by regularnie wykonywać odpowiednie ćwiczenia, które pozwolą z jednej strony wzmocnić, z drugiej zaś odciążyć i odprężyć kręgosłup. Unikniemy dzięki temu bólu i sprawimy, że nasz kręgosłup będzie w znacznie lepszej formie. Narzędziem, które najczęściej polecane jest do wykonywania ćwiczeń na kręgosłup w domowym zaciszu, jest drabinka gimnastyczna. Nic w tym dziwnego, bowiem jest to jeden z podstawowym elementów każdego gabinetu fizjoterapii, gdzie przeprowadzane są rozmaite zajęcia rehabilitacyjne. Chodzi tu przede wszystkim o dużą różnorodność ćwiczeń, które możemy wykonać z wykorzystaniem tego sprzętu; bezpieczeństwo- bowiem drabinka sprawia, iż nie obciążamy swoich mięśni i kręgosłupa, dostosowując intensywność ćwiczeń do własnych możliwości; jest to narzędzie odpowiednie dla osób w każdym wieku oraz o zróżnicowanym poziomie sprawności- mogą przy nim ćwiczyć zarówno dzieci, jak i dorośli czy osoby starsze, a nawet osoby po przebytych urazach i operacjach.

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego- przykładowy zestaw

Kręgosłup każdego człowieka składa się z pięciu odcinków- szyjnego, piersiowego, lędźwiowego, krzyżowego i ogonowego (guzicznego). Poniższy zestaw ćwiczeń został dobrany tak, by oddziaływał na wszystkie, poszczególne jego części. Dzięki temu będziemy mogli całościowo zadbać o swój kręgosłup, dbając o swoje zdrowie i znacznie poprawiając komfort codziennego funkcjonowania.

Skłon do przodu przy drabince- ćwiczenie na odcinek szyjny kręgosłupa

Stajemy przodem do drabinki z lekko rozstawionymi stopami, wykonujemy skłon i oburącz chwytamy za najniższy szczebel drabinki. Następnie „wspinamy się” od najniższego, do najwyższego szczebla, przekładając dłonie na kolejne szczeble, po czym wracamy do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.

Zwis tyłem na drabince – ćwiczenie na odcinek piersiowy kręgosłupa

Stajemy tyłem do drabinki, po czym prostujemy ręce wysoko nad głową, chwytając oburącz szczebla drabinki na takiej wysokości, by móc swobodnie zwisać, nie dotykając stopami podłoża. Następnie prostujemy kręgosłup, dodatkowo ciągnąc palce stóp maksymalnie do góry. Wytrzymujemy w zwisie około 15 sekund, po czym chwilę odpoczywamy, wspierając się stopami o szczebel drabinki. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.

Zwis tyłem na drabince

Kołyska przód-tył – ćwiczenie na odcinek lędźwiowy kręgosłupa

Kładziemy się na plecach tak, by nasza głowa znajdowała się tuż obok drabinki. Ręce układamy wzdłuż ciała, po czym unosimy wyprostowane w kolanach nogi tak wysoko, by móc stopami dotknąć szczebli drabinki. Wytrzymujemy w takiej pozycji przez 10 sekund, po czym powoli wracamy do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.

Przekładanie nóg- ćwiczenie na odcinek krzyżowy kręgosłupa

Pozostajemy w pozycji leżącej, z głową przy drabinkach, z taką różnicą, iż odsuwamy się od drabinka na tyle, by móc chwycić oburącz trzeci szczebel od dołu, mając wyprostowane w łokciach ręce. Następnie prostujemy kręgosłup, złączone nogi podnosimy do góry i uginamy w kolanach tworząc kąt 90 stopni, po czym zachowując prosty kręgosłup, przenosimy ciężar ciała nóg raz na prawą, raz na lewą stroną, przez kilka chwil pozostając w takiej pozycji. Ćwiczenie powtarzamy 10 razy.

Wspinanie po drabince- ćwiczenie na odcinek ogonowy kręgosłupa

Stajemy przodem do drabinki, po czym wspinamy się na samą górą pamiętając o zachowaniu zasady- lewa stopa podąża za lewą ręką, prawa stopa za prawą ręka. Następnie schodzimy z powrotem. Ćwiczenie wykonujemy powoli i dokładnie, pamiętając o prostym kręgosłupie i dostosowując tempo do własnych możliwości. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.

Te proste ćwiczenia wykonywane regularnie pozwolą nam zadbać o swój kręgosłup i pozbyć się bólu. Jak widzimy, są na tyle łatwe, iż może je wykonywać każdy w zaciszu własnego domu. Niema prostszego sposobu w trosce o swój kręgosłup, jak aktywny tryb życia i ćwiczenia, dzięki którym będzie on wzmocniony i odprężony

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here