Strona głównaĆwiczeniaBiałko i alkohol, czyli wpływ alkoholu na białko

Białko i alkohol, czyli wpływ alkoholu na białko

Wokół tematu wpływu alkoholu na organizm, szczególnie w kontekście budowania masy mięśniowej oraz dbania o kondycję i odchudzania, narosło wiele nieporozumień. Szczególnie wiele pytań dotyczy wpływu alkoholu na białko, a dokładniej na tempo syntezy białek. Czy białko i alkohol to dobre połączenie? Jak spożywanie alkoholu wpływa na organizm człowieka?

Czy alkohol rzeczywiście „ścina” białka mięśniowe?

Wpływ alkoholu, spożywanego nawet w małych ilościach, na organizm człowieka jest tematem często omawianym na forach dla osób dbających o kondycję, prowadzących aktywny tryb życia oraz zajmujących się zawodowo sportem. Często osoby, którym zależy na zbudowaniu masy mięśniowej, zastanawiają się, czy istnieje zauważalny wpływ alkoholu na białko. Wiele osób pamięta doświadczenie przeprowadzane często w szkole, badające wpływ alkoholu na białko. Doświadczenie to polega na połączeniu alkoholu z jajem kurzym. W wyniku takiego połączenia, białko i alkohol wchodzą w reakcję i białko się ścina, czyli zachodzi jego denaturacja. W trakcie eksperymentu można naocznie zobaczyć, że białko jaja po połączeniu z alkoholem przypomina jajecznicę i zachodzi reakcja podobna, jak podczas smażenia jajek w wysokiej temperaturze na patelni. Ten eksperyment bardzo pobudza naszą wyobraźnię. Co denaturacja białka pod wpływem alkoholu oznacza w praktyce? Czy podobne reakcje zachodzą w organizmie człowieka? Czy można łączyć picie alkoholu, np. piwa lub wina i mocniejszych trunków z uprawianiem sportu oraz budowaniem sylwetki i odchudzaniem?

Jaki jest wpływ alkoholu na białko?

Czy alkohol ścina białko w organizmie, a co za tym idzie, niszczy ludzkie mięśnie? Nie jest to prawdą, to jeden z często powtarzanych mitów. Gdyby do takiej reakcji dochodziło w naszych organizmach i pod wpływem działania alkoholu następowało „ścinanie” białka, byłoby to zabójcze dla organizmu. Aby nastąpił proces denaturacji, potrzebne jest bardzo duże stężenie alkoholu w organizmie. Należałoby spożyć bardzo dużą ilość wysokoprocentowego alkoholu, aby uzyskać taki efekt. Spożycie tak dużych ilości alkoholu, tak czy owak, skończyłoby się śmiercią. Natomiast w przypadku okazjonalnego spożywania alkoholu nie dochodzi do denaturacji białka w organizmie. Udowodniono natomiast wpływ alkoholu na tempo syntezy białek. Czy zatem trening i alkohol to dobre połączenie?

Białko i alkohol, a przyrost masy mięśniowej

Na podstawie badań naukowych stwierdzono, że spożywanie alkoholu po treningu spowalnia syntezę białek. Zmniejsza się zatem skuteczność treningu, bo nie następuje zwiększenie objętości mięśni. Spowolnienie procesu syntezy białek powoduje, że nie następuje przyrost masy mięśniowej, a proces kształtowania sylwetki zostaje zaburzony. Co więcej, dobrze wiadomo, że alkohol ma także wiele innych niekorzystnych właściwości, w tym obniża sprawność fizyczną, zaburza pracę wielu organów oraz działa rakotwórczo. Alkohol jest także wysoko kaloryczny. Osoby, które pragną schudnąć, nie powinny sięgać po alkohol, bo efekt ćwiczeń nie będzie widoczny. Wnioski są oczywiste – trening fizyczny i alkohol to złe połączenie. Efekty ćwiczeń mogą być dużo słabsze. Słabiej też będą działać preparaty stosowane przez osoby uprawiające sport.

Białko a alkohol – forum

Białko a alkohol? Na forach internetowych często pojawiają się pytania, czy można spożywać alkohol podczas stosowania odżywek białkowych i innych preparatów dla sportowców i osób intensywnie trenujących. Wiele osób dążących do zbudowania masy mięśniowej spożywa np. preparaty białkowe. Czy białko i alkohol powinny być stosowane jednocześnie? Zdecydowanie jest to niezbyt korzystne połączenie. Należy zatem ograniczyć spożywanie alkoholu przynajmniej w czasie stosowania tego typu preparatów. Alkohol zmniejsza skuteczność działania tych środków, a co więcej, takie połączenie mocno obciąża organizm, w tym szczególnie nerki.

Czy zatem spożywanie alkoholu jest całkowicie zakazane? Na pewno stosowanie alkoholu w umiarkowanych ilościach nie jest szkodliwe. Trzeba się jednak liczyć z tym, że szczególnie intensywny trening i budowanie masy wymagają przynajmniej czasowej rezygnacji ze spożywania napojów alkoholowych, chociażby w kontekście zależności pomiędzy białkiem a alkoholem. Także osoby, którym zależy na właściwej sylwetce oraz odchudzające się, nie powinny sięgać po piwo lub inny alkohol, aby nie zaprzepaścić efektów treningów.

Poprzedni artykułPrzykładowe testy psychologiczne do wojska
Następny artykułSer Piórko
Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here