Strona głównaSuplementacjaKiedy brać kwas foliowy rano czy wieczorem?

Kiedy brać kwas foliowy rano czy wieczorem?

Kwas foliowy pełni wiele zadań w organizmie. Korzystnie wpływa na funkcjonowanie wielu narządów, natomiast w przypadku osób starszych pomaga w niwelowaniu skutków demencji czy nawet choroby Alzheimera. Jest również niezwykle istotny w przypadku kobiet w ciąży, bowiem odgrywa kluczową rolę w rozwoju układu nerwowego dziecka. Kiedy brać kwas foliowy – rano czy wieczorem? Komu jest jeszcze zalecany?

Zobacz: Kiedy zrobić test ciążowy rano czy wieczorem?

Zalety brania kwasu foliowego

Kwas foliowy odgrywa bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Jest to niezbędny składnik procesu syntezy kwasów nukleinowych, z których powstaje DNA. Wpływa on również na regulowanie wzrostu wszystkich komórek. Jego zażywanie zapobiega ponadto występowaniu anemii, natomiast w kontekście poprawy ogólnego stanu zdrowia odpowiada za regulowanie poziomu homocysteiny. W celu uniknięcia jakichkolwiek zaburzeń fizjologicznych komórek, aminokwas ten musi być utrzymywany na niskim lub średnim poziomie.

Zażywanie kwasu foliowego szczególnie zalecany jest kobietom planującym zajść w ciążę, a także już w trakcie ciąży, co najmniej do 12. tygodnia. Przyjmuje się, że kobiety starające się o dziecko powinny przyjmować profilaktycznie dawkę 0,4 mg kwasu foliowego każdego dnia. Ma on duże znaczenie przede wszystkim w profilaktyce wad cewy nerwowej u płodu (np. bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa, przepuklina oponowo-rdzeniowa), które powstają w trakcie czterech pierwszych tygodni życia płodowego.

Niski poziom kwasu foliowego w organizmie negatywnie wpływa również na funkcje poznawcze u osób starszych, osłabienie pracy mózgu i zwiększenie ryzyka demencji. Niektóre badania wykazały, że zażywanie witaminy B9 może poprawić ogólny stan zdrowia u osób z upośledzeniem umysłowym, a także wspomóc leczenie choroby Alzheimera. Mając na uwadze podatność seniorów na tego rodzaju zaburzenia, regularne stosowanie kwasu foliowego może zdecydowanie poprawić ich samopoczucie i funkcje poznawcze.

Na tym jednak zalety brania kwasu foliowego się nie kończą. W przypadku cukrzycy jest on w stanie pomóc w poprawie kontroli poziomu cukru we krwi i zmniejszeniu insulinooporności. Suplementacja witaminy B9 zmniejsza również markery stanu zapalnego, a także obniżają ryzyko wystąpienia skutków ubocznych w przypadku stosowania niektórych leków.

Źródło: sklep.yango.pl

Zobacz: Ocet jabłkowy na stawy

Kiedy brać kwas foliowy?

Zgodnie z zaleceniami ekspertów, kobiety, które przypuszczają, że mogą zajść w ciążę (niezależnie od tego, czy planują dziecko czy nie) powinny zażywać 0,4 mg kwasu foliowego dziennie. Jest to szczególnie istotne z uwagi na fakt, że układ nerwowy dziecka rozwija się w pierwszych tygodniach ciąży. Zaleca się więc, aby zacząć jego przyjmowanie na co najmniej cztery tygodnie przed ciążą i do 12. tygodnia jej trwania.

Jeśli chodzi o to, kiedy zażywać kwas foliowy – rano czy wieczorem, odpowiedź jest krótka: nie ma to większego znaczenia. Na proces wchłaniania witaminy B9 nie ma wpływu pora jej przyjmowania, dlatego można ją stosować zarówno w godzinach porannych, jak i wieczornych.

Czy kwas foliowy można brać cały czas?

Co najważniejsze, nie istnieje ryzyko przedawkowania kwasu foliowego. Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, której nadmiar jest wydalany wraz z moczem. Zażywanie jej w dawce 0,4 mg dziennie nie prowadzi do występowania jakichkolwiek skutków ubocznych, dlatego bez problemu może być stosowana przez wiele lat, podobnie jak inne witaminy.

Podobnie jak to, kiedy zażywać kwas foliowy – rano czy wieczorem, nie ma znaczenia również kwestia określonego okresu stosowania tej witaminy. Warto jednak wiedzieć, że zażywanie dużych dawek może utrudnić rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12.

Czy kwas foliowy można brać na czczo?

Szczegóły dotyczące formy zażywania kwasu foliowego w 1997 roku ustalił zespół ekspertów Programu Pierwotnej Profilaktyki Wad Cewy Nerwowej prowadzonego przez Instytut Matki i Dziecka w Warszawie. Po wnikliwych badaniach wykazano, że witamina B9 pochodząca z suplementów najlepiej wchłania się zażywana rano przed jedzeniem.

Jeśli więc zastanawiamy się, kiedy brać kwas foliowy – rano czy wieczorem, warto zdecydować się na jego stosowanie na czczo w godzinach porannych. Warto jednak pamiętać, że nie istnieją żadne przeciwwskazania do zażywania witaminy B9 wieczorem.

Zobacz: Naturalne usuwanie kwasu moczowego – jak pozbyć się kwasu?

Ewa Burnejnikowa
Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.
Powiązane

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NAJPOPULARNIEJSZE