Strona głównaDietaCukier w diecie dzieci - główne źródła

Cukier w diecie dzieci – główne źródła

Na etykiecie w składzie większości produktów znajduje się cukier. Tą nazwą określa się cukry proste, jak glukoza czy fruktoza oraz dwucukry, jak sacharoza, laktoza. Mogą one występować naturalne lub być dodane w procesie produkcyjnym. Jakie znaczenie ma cukier w diecie dziecka? Czy istnieją ukryte źródła cukru? Słodycze dla rocznego dziecka – jakie wybrać? Czy cukier dla niemowlaka jest niezbędny? Jakie są skutki jedzenia słodyczy przez dzieci? Jaki jest wpływ cukru na organizm dziecka? Czy cukier jest potrzebny? Tego dowiecie się czytając poniższy artykuł!

Co kryje się pod pojęciem “cukier”?

Na wstępie wspomnieliśmy o etykietach na produktach. Cukier, o którym mowa w składzie ma pochodzenie naturalne, np. w mleku jest to laktoza; w owocach suszonych, czy świeżych to fruktoza. Mogą to być także cukry dodane, czyli sacharoza w postaci cukru białego lub brązowego. Nad pojęciem “cukry” często widnieje napis “węglowodany”. Jest to ogólna ilość węglowodanów, na które składają się cukry proste, dwucukry, wielocukry, jak skrobia, alkohole wielowodorowe. Na każdym opakowaniu musi być podana zawartość każdego z tych składników. Kluczowa jest także wartość odżywcza w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml produktu. Niezbędna w tabeli odżywczej jest także zawartość białka, tłuszczu, soli, błonnika, witamin i składników mineralnych. Cukry dodane nie są specjalnie wyszczególnione w tabeli, jednak budzą one coraz większe zainteresowanie. Są to cukry, które dodaje się w procesie produkcyjnym żywności. Często dodaje się np. syropu kukurydzianego, klonowego, miodu, dekstrozy. Zawsze należy mieć na uwadze fakt, że cukry w tabeli to łączna wartość cukrów naturalnie występujących w produkcie, jak i cukrów dodanych. Oczywiście wartość cukrów dodanych może wynosić 0g. Cukier jest powszechnie dodawanym składnikiem do napojów, słodyczy, dań gotowych, fast foodów. Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że w w dwóch ostatnich produktach nie ma cukru i dlatego nazywa się je ukrytymi źródłami cukru.

Czy cukier jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu?

Tyle złego słyszy się o cukrze. Czy cukier jest potrzebny? Czy można z niego całkowicie zrezygnować? Nie! Węglowodany służą do utrzymania odpowiedniej temperatury ciała, usprawniają pracę mózgu. Dzięki nim możliwa jest praca mięśni, serca i innych narządów. To właśnie węglowodanom zawdzięczasz możliwość wykonywania aktywności fizycznych. Węglowodany korelują z białkami i lipidami, dzięki czemu możliwe jest tworzenie struktur komórkowych w organizmie. Cukier w diecie dziecka jest więc niezbędny do rozwoju i wzrostu. Pamiętaj jednak, że powinny one pochodzić z naturalnych źródeł węglowodanów, jak razowe pieczywo, płatki owsiane, ryż brązowy.

Jaki jest wpływ cukru na organizm dziecka?

Zarówno niedobór jak i nadmiar cukrów w diecie dziecka może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Wpływ cukru na organizm dziecka jest bardzo duży. Niedobór powoduje brak źródła energii, która jest niezbędna do regeneracji i budowy tkanek i komórek; niską zawartość witamin z grupy B, witaminy A, E, C, składników mineralnych, jak selen, miedź i cynk. Niedobory cukru wpływają na zakwaszenie organizmu i powodują zaparcia.

Nadmiar cukru w diecie dziecka prowadzi do próchnicy zębów, nadwagi, otyłości, cukrzycy. O ile spożywanie cukrów naturalnie występujących w owocach nie jest groźne, o tyle nadmiar cukrów z żywności przetworzonej może doprowadzić do chorób dietozależnych. Jak widzisz, wpływ cukru na organizm dziecka jest ogromny.

Jakie są skutki jedzenia słodyczy przez dzieci? 

Skutki jedzenia słodyczy przez dzieci pojawiają się, gdy są one spożywane w nadmiarze. Czy podawanie słodyczy dla rocznego dziecka to dobry pomysł? Ustalono, że źródłem cukru w domach są trzy grupy produktów. Jest to cukier dodawany do herbaty, słodycze, napoje, kompoty. Nadmiar spożywania słodyczy prowadzi do otyłości. Wskazuje na to wyższe BMI. Niepokojącym skutkiem jedzenia słodyczy przez dzieci jest to, że dzieci spożywają wtedy mniej produktów, które są w diecie niezbędne do dostarczania niezbędnych składników pokarmowych. Cukier dla niemowlaka może być podawany tylko w formie mleka. Naturalnie występuje w nim laktoza. Wraz z wiekiem do diety wprowadza się musy owocowe i warzywne, w których naturalnie występuje fruktoza i są one jak najbardziej bezpieczne. Owoce i warzywa to źródło witaminy C i składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.
Powiązane

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here