Strona głównaCiążaSkurcze łydek w ciąży- jak powstają?

Skurcze łydek w ciąży– jak powstają?

Ból i skurcz łydek w ciąży to problem, który zazwyczaj najbardziej dokucza w nocy. Często wybudza, a ponowne zaśnięcie bez rozmasowania jest niemożliwe. Jak jednak obyć się bez masowania? Co na skurcze łydek w ciąży jest najbardziej skuteczne? Od czego są skurcze nóg i ból łydek w ciąży? Odpowiedzi na te pytania poznasz w poniższej treści artykułu.

Powody występowania skurczu łydek w ciąży

Skurcze łydek pojawiają się najczęściej w trzecim trymestrze ciąży. Jednym z powodów ich występowania jest nieprawidłowa gospodarka elektrolitowa, niedobory potasu, magnezu oraz nadmiar wapnia. Skurcze nóg w ciąży są spowodowane krzywizną kręgosłupa, która powstaje na skutek wciąż powiększającego się brzucha. Dodatkowe kilogramy to duże obciążenie dla kręgosłupa, przez co następuje ucisk na nerwy wzdłuż miednicy do nóg, który wywołuje skurcze łydek w ciąży. Kolejną przyczyną występowania bólu łydek w ciąży jest nacisk nacisk powiększającej się macicy na naczynia tętnicze. Powoduje to nieprawidłowe ukrwienie dolnych kończyn, co skutkuje skurczami. 

Jak wyeliminować skurcze i ból łydek w ciąży? Skuteczne sposoby

Po pierwsze, aby zapobiec bólowi i skurczom łydek w ciąży, musisz zadbać o swoją dietę. Co na skurcze łydek w ciąży? Odpowiednia suplementacja może okazać się kluczem do sukcesu. Dostarcz swojemu organizmowi potas, wapń i magnez, bo to w głównej mierze, niedobory tych pierwiastków powodują skurcze. Zanim zaczniesz suplementację syntetyczną, spróbuj wprowadzać do diety więcej produktów bogatych w te składniki. Duże dawki potasu są w takich warzywach, jak brokuły, groch, fasola, pomidory, ziemniaki, dynia, soczewica. Źródłem magnezu są płatki owsiane, ciemne pieczywo, kasza gryczana, ryż, szpinak, biała fasola, natka pietruszki, ryby, owoce morza, banany, mleko, jaja, sery żółte, orzechy, pestki dyni. Magnez to pierwiastek występujący w pestkach słonecznika, mleku, orzechach, fasoli, rybach, szczypiorze, figach, morelach, kapuście włoskiej, nasionach roślin strączkowych. Jeśli jednak odpowiednia dieta nie wystarczy, skurcze nadal nie będą odpuszczać, poproś swojego lekarza prowadzącego o polecenie odpowiednich suplementów.

Jak sobie pomóc w trakcie trwania skurczu nóg w ciąży? Postaw bolącą stopę na chłodniejszej podłodze. Rękę ułóż na kolanie i impulsywnie uciskaj. Palce u stóp skieruj do góry. Drugim sposobem jest masaż łydki za pomocą rąk lub specjalnych akcesoriów do masażu. Może być to rękawica frotte lub piłeczka. Masaż pobudzi krążenie. Po chwili powinnaś poczuć ulgę.

Co na skurcze łydek w ciąży? Jakie są inne sposoby? Pamiętaj, żeby jak najkrócej przebywać w jednej pozycji. Regularna aktywność fizyczna sprzyja rozwijaniu się prawidłowej ciąży, lżejszemu porodowi, jak i zmniejszeniu różnych dolegliwości bólowych. W trakcie siedzenia, układaj nogi na stołku. Podczas stania poprzeciągaj się, stań na palcach, na piętach i powtarzaj regularnie te czynności. W internecie jest wiele ćwiczeń na kobiet w ciąży. Możesz także udać się na zajęcia do wykwalifikowanej w tym zakresie kadry. Podpowiedź odnośnie ćwiczeń dla ciężarnych kobiet powinnaś uzyskać także w szkole rodzenia. Wykonuj częste masaże nóg lub poproś o to swojego partnera. Powinny pomóc Ci posuwiste ruchy od kostek w kierunku bioder. 

Co na skurcze łydek i zmęczenie w ciąży? Ból nóg i skurcze łydek w ciąży mogą być naprawdę nieznośne. W celu zapobiegania i zmniejszenia objawów warto jest zadbać o posiadanie wygodnego obuwia z szerokim noskiem na stabilnej, szerokiej i grubszej podeszwie. Obcisłe jeansy też nie sprzyjają zapobieganiu bólu nóg w ciąży. Najlepiej noś elastyczną odzież, która zapewni Ci swobodę. 

Przed snem wykonaj parę rozciągających ćwiczeń. Oprzyj nogi o ścianę i odginaj palce obu stóp. Powtórz czynność kilkanaście razy. Napięte mięśnie możesz rozluźnić biorąc ciepłą kąpiel. Zapewnij sobie maksymalny komfort podczas snu. Wygodne łóżko i materac jest podstawą, jednak oprócz tego warto jest zainwestować w specjalną poduszkę dla kobiet w ciąży. Posiada ona odpowiednie wyprofilowanie, które pozwala na lekkie uniesienie stóp, co ułatwia prawidłowe krążenie.

Pamiętaj, że skurcze mogą występować także po porodzie, dlatego nie rezygnuj od razu z diety bogatej w potas, wapń i magnez. Zapotrzebowanie na magnez u kobiet karmiących jest większe niż w trakcie ciąży. Norma wynosi aż 350 miligramów.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here