Strona głównaCiążaMakowiec w ciąży - czy można go jeść?

Makowiec w ciąży – czy można go jeść?

W wielu przyszłych mamach budzi niepokój, czy aby spożywanie maku w ciąży oraz podczas karmienia w ciąży jest bezpieczne. Te pytania najczęściej pojawiają się w okolicach Świąt Bożego Narodzenia, bo to właśnie wtedy przyrządza się najwięcej potraw z maku. Czy można jeść mak w ciąży? Mak a karmienie piersią – czy to ma jakiś związek? Czy makowiec w ciąży może zaszkodzić? Odpowiedzi na te pytania poznasz w poniższej treści artykułu.

Wpływ maku na przebieg ciąży

Niebieski mak jest zdrowy i spożywanie go w niewielkich ilościach w trakcie ciąży jest dozwolone. Skąd więc stwierdzenia, że makowiec w ciąży może zaszkodzić? Czy można jeść mak w ciąży?

Mak jest powszechnie znaną rośliną, którą hoduje się głównie w Europie i krajach śródziemnomorskich. Istnieje kilka odmian maku. W medycynie, kosmetologii i przemyśle spożywczym wykorzystuje się mak niebieski. W cukiernictwie i ciastkarstwie często wykorzystuje się mak biały. Mak lekarski używany jest do wytwarzania leków. Ma on działanie opioidalne, czyli narkotyczne. Jest to główny składnik takich leków, jak morfina, czy kodeina. Mak biały i niskomorfinowy ma bardzo słabe działanie narkotyczne. W kosmetykach widnieje w składzie mak polny.

Mak niebieski posiada wiele wartości prozdrowotnych, ze względu jego skład. Zawiera wapń, który zalecany jest osobom uczulonym na białka mleka; witaminy z grupy B, które świetnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego; kwas foliowy, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu; witaminę A i E, które wpływają na stan skóry; magnez, dzięki któremu możliwa jest ochrona układu nerwowego oraz mięśniowe; potas, który utrzymuje ciśnienie krwi w normie; błonnik pokarmowy będący niezbędnym czynnikiem regulującym pracę jelit. Oprócz tych składników zawiera także selen, żelazo, cynk, miedź, fosfor, nienasycone kwasy tłuszczowe jednonienasycone i wielonienasycone, omega – 3 , omega – 6. Są one niezbędne do utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu oraz procesów metabolicznych. Mak jest także źródłem fitosteroli, mających wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu.

Czy można jeść mak w ciąży? Makowiec w ciąży – czy nie zaszkodzi? Mak niebieski, którego używa się do sporządzania potraw posiada śladowe ilości opiatów. Musiałoby się zjeść aż 5 szklanek maku, aby pojawiły się niepożądane skutki. Zjedzenie ciasta z dużą ilością ciasta czy klusek z makiem, nie zaszkodzi dziecku ani przyszłej mamie, jednak może wpłynąć na samopoczucie, kobieta stanie się senna, spokojna.

Należy jednak pamiętać, że mak jest ciężkostrawny. Posiada on duże ilości cukrów, tłuszczu, a dodatkowo jest bardzo kaloryczny. Przyszłe mamy, które mają zaleconą dietę lekkostrawną lub posiadają problemy z jelitami, czy wątrobą, powinny wyeliminować mak z diety.

Warto wiedzieć, że mak jest częstym powodem alergii i może ona występować w parze z alergią na orzechy laskowe, sezam, żyto, grykę i kiwi. Przed zmieleniem maku, należy go ugotować w wodzie lub mleku. Kolejnym etapem jest odsączanie. Lepiej jest kupić mak ekologiczny, ponieważ nie zawiera on szkodliwych pestycydów.

Należy mieć na uwadze fakt, że czasami zdarzają się w obiegu partie maku niebieskiego, które są zanieczyszczone alkaloidami narkotycznymi, dlatego z jego ilością jego spożywania nie powinno się przesadzać. 

Czy można jeść makowiec w ciąży?

Makowiec w ciąży można spożywać w niewielkich ilościach, ze względu na wspomniane wcześniej psychoaktywne działanie i ciężkostrawność. Jeśli koniecznie chcesz zjeść makowiec to najlepiej zrobić go samemu lub kupić domowy. Marketowe makowce zawierają zazwyczaj spore ilości konserwantów, cukru i tłuszczu. 

Czy jedzenie maku w okresie karmienia piersią jest bezpieczne?

Mak a karmienie piersią? Czy można bez obaw go spożywać? Zarówno w ciąży, jak i podczas karmienia piersią podczas umiarkowanego spożywania maku, nie powinno mieć się żadnych obaw. Pamiętaj, aby nie jeść nadmiaru potraw z makiem. Mak a karmienie piersią. Inne potrawy a karmienie piersią – czy mają one wpływ na maluszka? Oczywiście! Składniki, którymi odżywia się mama, przenikają w jakimś stopniu do mleka matki i tym samym, dlatego powinno uważać się na to, co się je. Dieta powinna być lekkostrawna i zbilansowana. Ciężkie potrawy mogą wywoływać wzdęcia i bóle brzuszka u maluszka. W Twojej diecie powinny znaleźć się produkty, które dostarczą Ci odpowiednie ilości witamin oraz składników odżywczych.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here