Strona głównaĆwiczeniaĆwiczenia na refleks w domu

Ćwiczenia na refleks w domu

Brak odpowiednio szybkiej reakcji bywa problematyczny, a czasem – bolesny. Nad refleksem można jednak pracować. W jaki sposób? Jakie działania zapewnią rezultaty? Znamy odpowiedź!

Refleks – co to takiego?

Zapewne każdy z nas spotkał się ze sceną, gdy piłka rzucona do osoby trafia prosto w twarz zamiast w ręce. Brak refleksu to problem, który dotyka ludzi w różnym wieku: od najmłodszych aż po starszych. Kojarzony jest – często niesłusznie – z niezdarnością i niezaradnością. Niektórzy samoistnie z niego wyrastają, inni potrzebują pomocy, aby go okiełznać. Na szczęście istnieją sprawdzone ćwiczenia na refleks, które pomogą w jego wzmocnieniu i skróceniu czasu reakcji.

Czym właściwie jest refleks? W najogólniejszym znaczeniu oznacza on umiejętność odpowiednio szybkiego reagowania na nagle wprowadzony bodziec. O osobie, która w ostatniej chwili złapie upadający wazon z kwiatami czy klucze rzucone z dużej odległości, często powiemy, że „ma dobry refleks”. Tego rodzaju sprawność spowodowana jest odpowiednio działającym układem nerwowym i wrażliwością na bodźce.

Osoby mające szybki refleks niemal natychmiastowo reagują na sygnał z otoczenia. Zazwyczaj jest to doskonała reakcja bezwarunkowa, która zachodzi niemal bez udziału świadomości. Sprawny układ nerwowy szybko przetwarza impuls od receptora przez ośrodek nerwowy, aż do efektora (na przykład mięśnia, który musi się napiąć lub kończyny, która musi zostać cofnięta). Przewodzenie impulsów nerwowych pozwala na szybką, niezależną od woli odpowiedź, którą organizm wywołuje w celu zachowania równowagi, ochrony lub uniknięcia niebezpieczeństwa.

Refleks w najczęściej kojarzonym znaczeniu jest więc szybką reakcją – odruchem złapania czy też pochylenia się w odpowiednim momencie. Refleks nie jest jednak całkowicie niezależny od naszej woli – możemy go wzmacniać i trenować, podobnie jak pamięć fonologiczną.

Jak poprawić swój refleks?

Jak poprawić swój refleks? Ćwiczenia, które angażują całe ciało i są wykonywane regularnie, to klucz do sukcesu. Mogą one przyjmować wiele form: od treningów siłowych na siłowni po proste zestawy do wykonania w domu.
Chcesz wzmocnić swój refleks? Skróć czas reakcji na bodziec. Zostanie to osiągnięte, gdy reakcja zostanie zautomatyzowana – ciało będzie reagowało, zanim mózg zdąży całkowicie przyswoić informację o bodźcu. Jeśli wystawimy się na ćwiczenie, w którym czekają na nas niespodziewane sytuacje, będziemy zmuszeni poprawić swój refleks, aby uniknąć obrażeń.

Sportem, który świetnie ćwiczy szybkość reakcji, jest boks. Ciosy przeciwników spadają niespodziewanie, dzięki czemu osoby uprawiające ten sport przez cały czas trenują swój refleks. Ćwiczenia zaczerpnięte z boksu są w stanie przynieść obiecujące rezultaty. Warto ćwiczyć ciosy w rękawicach bokserskich, zarówno samemu (tzw. shadowboxing), jak i z partnerem. Efekty zapewnią także treningi z workiem bokserskim.

Osoby planujące poprawę refleksu powinny uprawiać regularnie sport. Piłka nożna, tenis stołowy czy ping-pong dają wiele okazji do zmniejszenia czasu reakcji. Dobrym ćwiczeniem na refleks okaże się także skakanie na skakance – szybko poruszająca się lina zmusza do ciągłego wykonywania precyzyjnych ruchów. Domowe ćwiczenia na refleks mogą obejmować rzucanie piłki o ścianę. Odbija się ona w nieprzewidywalny sposób, więc aby ją złapać, trzeba być w ciągłej gotowości.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Czasami ćwiczenia nie wystarczają, aby stać się zwinniejszym i szybciej reagować. W takich sytuacjach należy dogłębnie zbadać problem – być może istnieją czynniki, które zakłócają poprawę. Należy zacząć od trywialnej rzeczy – upewnienia się, że ciało jest sprawne i zdrowe. Prosty i zdrowy kręgosłup oraz brak naciągnięć lub uszkodzeń ciała to absolutna podstawa. Trudno jest walczyć o lepszy refleks, gdy organizm potrzebuje pomocy. Zadbajmy także o odpowiednią ilość snu i brak chorób – przemęczenie lub dolegliwości zdrowotne mogą powodować wolniejszą reakcję na otoczenie.

Poprawa refleksu nie należy do najprostszych czynności, jednak regularne ćwiczenia z pewnością przyniosą rezultaty. Niezależnie, czy jest to trening bokserski na siłowni (który może wywołać także inne pozytywne skutki, na przykład uwidocznienie żył na rękach), czy skakanie na skakance we własnym domu, angażowanie się w aktywność fizyczną działa pozytywnie na układ nerwowy i pomaga w skróceniu czasu reakcji.

Ewa Burnejnikowa
Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.
Powiązane

NAJPOPULARNIEJSZE