Strona głównaDietaJakie ryby można jeść w ciąży?

Jakie ryby można jeść w ciąży?

Tyle mówi się o dostarczaniu odpowiedniej dawki wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega – 3. Co jest ich najlepszym źródłem? Oczywiście, że… ryby. Oprócz tego cennego składnika zawierają także białko, jod i witaminę C, które są bardzo cenne dla naszego organizmu. Spożywanie ryb w ciąży pozytywnie wpływa na rozwój mózgu i wzroku dziecka. Badania potwierdzają, że spożywanie ryb w ciąży wzmacnia układ odpornościowy. Jednak mimo tego, ryby w diecie kobiety w ciąży budzi wiele kontrowersji. Wynika to z pochłaniania przez ryby szkodliwego pierwiastka, jakim jest rtęć. Jakie ryby można jeść w ciąży? Halibut, pstrąg, morszczuk, sandacz – czy te ryby można jeść bez obaw w ciąży? Czy wędzone lub surowe ryby można jeść w ciąży? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższej treści naszego artykułu. 

Jakie ryby można spożywać w ciąży?

Zastanawiasz się, jakie ryby można jeść w ciąży? Odpowiednia dieta to kluczowy aspekt do prawidłowego rozwoju ciąży i dobrego samopoczucia mamy. Oprócz zdrowego odżywiania powinno dbać się także o zapewnienie aktywności fizycznej. Ryby stanowią źródło cennych składników odżywczych, dlatego powinno spożywać się je co najmniej dwa razy w tygodniu. Kwasy tłuszczowe omega – 3 są wartościowe dla rozwoju mózgu i oczu dziecka, szczególnie w trzecim trymestrze ciąży, kiedy mózg zwiększa swoją masę cztero- lub pięciokrotnie. Badania dowdzą, że dzieci matek, który spożywały ryby w ilości pół kilograma na tydzień, sprawniej rozwijają się pod względem psychoruchowym, aniżeli dzieci, których matki nie jadły ryb w ogóle lub w śladowych ilościach.

Ryby obniżają ryzyko zmagania się z nadciśnieniem w ciąży. Jakie ryby można jeść w ciąży? Poleca się jedzenie sardynek, łososia, suma, pstrąga hodowlanego, flądry, krewetek, ryb z otwartych mórz, jak dorsze, makrele, sielawy.

Halibut w ciąży

Halibut to ryba z rodziny flądrowatych, którą kojarzy się przede wszystkim z trudnymi do wyjęcia ościami. Halibut jest rybą drapieżną, dlatego też znajduje się bardzo wysoko w łańcuchu pokarmowych. Wynika z tego powodu wiele obaw. Halibut ze względu na to, jakie miejsce zajmuje w morskiej hierarchii jest narażony na gromadzenie w swoich tkankach metylortęci. Teoretycznie halibut w ciąży jest dopuszczalny do spożycia przez ekspertów, jednak nie powinno przekraczać się jednej porcji tej ryby w tygodniu. Spożywanie dużych ilości halibuta w ciąży przyniesie więcej szkody, aniżeli pożytku. Najlepiej jest spożywać ryby, które wymieniliśmy w poprzednim akapicie. Ryzyko zanieczyszczenia metalami ciężkimi tych gatunków ryb jest o wiele mniejsze.

Pstrąg w ciąży

Pstrąg w ciąży jest zalecany. To jedna z najbardziej bezpiecznych słodkowodnych ryb. Wiele mam z obawy rezygnuje ze spożywania ryb w trakcie ciąży. Należy jednak pamiętać, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz rozwoju płodu potrzebne są NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Unikaj takich ryb, jak szczupak, miętus, panga, tilapia, sandacz w ciąży.

Morszczuk w ciąży – czy warto go jeść?

W przeciwieństwie do sandacza, w ciąży warto jest spożywać morszczuka. Jest on bogatym źródłem białka, kwasów tłuszczowych omega – 3 ( kwas eikozapentaenowy (EPA), kwas dokozaheksaenowy (DHA) oraz kwas α-linolenowy (ALA)) i omega-6. Morszczuk w ciąży dostarcza także aminokwasy egzogenne, czyli te, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć i musi dostarczyć je wraz z pożywieniem. W ich skład wchodzi, np. walina, lizyna, izoleucyna, leucyna. Spożywanie morszczuka w ciąży dostarcza cenne witaminy i składniki odżywcze – witaminę B12, A, E, selen, fosfor, magnez, wapń, potas, cynk, żelazo, jod, miedź, mangan. Morszczuk, dzięki dużej zawartości białka, pozostawia na dłużej uczucie sytości, dzięki czemu ryzyko podjadania słodyczy czy innych przekąsek mocno się obniża. Witaminy z grupy B zawarte w morszczuku wpływają na prawidłową pracę organizmu, regulują zachodzące w nim procesy. Witamina E jest przeciwutleniaczem, dzięki czemu likwidowane są wolne rodniki, które powodują nowotwory. Jest ona potrzebna do utrzymania włosów, skóry i paznokci w dobrej kondycji, a także odpowiada za prawidłowe widzenie.

Wędzone i surowe ryby w ciąży – czy można je jeść?

Wiele kobiet zastanawia się, czy spożywanie wędzonych i surowych ryb w ciąży jest bezpieczne. Ryb wędzonych na zimno oraz surowych ryb w ciąży nie powinno się jeść, ze względu na zagrożenie płynące z posiadania przez takie ryby bakterii z rodzaju Listeria monocytogenes. Jedzenie ryb surowych w ciąży wiąże się także z ryzykiem zarażeniem tasiemcem.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here