Strona głównaPoradyJedzenie późnym wieczorem - jak wpływa na zdrowie?

Jedzenie późnym wieczorem – jak wpływa na zdrowie?

Spożywanie posiłków przed snem budzi sporo kontrowersji. Jedni twierdzą, że ma to istotny wpływ na nasz wygląd, a także na jakość snu. Inni zaś, że nie ma zależności pomiędzy tym, kiedy zjemy ostatni posiłek i że liczy się jedynie ilość spożytych kalorii w ciągu dnia. Jak oceniane jest jedzenie późnym wieczorem przez dietetyków? Kiedy powinno się jeść ostatni posiłek przed snem? Czy jedzenie przed snem jest zdrowe? Czy jest jakaś lista produktów, w której znajdą się informacje, co jeść na noc, żeby schudnąć? Ile godzin przed snem nie jeść? O której najlepiej zjeść ostatni posiłek? Jakie owoce można jeść na noc? Co można jeść na kolację? Takie pytania bardzo często pojawiają się na wielu forach dotyczących żywienia. W naszym artykule poznasz odpowiedzi na powyższe pytania. Zostań z nami i przeczytaj artykuł.

Czy jedzenie na noc to dobry pomysł?

Jedzenie przed snem zostało zbadane i udowodniono, że ma ono zły wpływ na jakość snu. Węglowodany owszem, pomagają zasnąć, jednak prowadzą do skrócenia fazy NREM, która odpowiada za głęboki odpoczynek organizmu. Ciągłe jedzenie późnym wieczorem może prowadzić do zaburzeń metabolicznym, a co za tym idzie niekorzystnej zmiany naszej sylwetki, cukrzycy oraz ogólnego złego samopoczucia.

Kiedy jest najlepsza pora na ostatni posiłek w ciągu dnia?

Istnieje mit, który już od dawna krąży nie tylko w sieci, ale także często słyszy się go podczas dyskusji o zdrowym odżywianiu. Mówi on o tym, że ostatni posiłek powinno jeść się o 18- tej. O której jeść ostatni posiłek ? Nie ma żadnej granicy, ani konkretnie ustalonej godziny, o której powinno się jeść ostatni posiłek. Niektórych doba wygląda zupełnie inaczej. Co miałby powiedzieć osoby, które pracują w nocy? Warto wiedzieć, że do spania nie można iść głodnym, ponieważ znacznie obniża to jakość snu, możesz często się przebudzać, a nawet podjadać. Lepszym pytaniem jest – ile godzin przed snem nie jeść? Naukowcy ustalili, że ostatni posiłek powinno się spożywać od dwóch do trzech godzin przed snem. Warto jest zadbać o to, aby posiłek był ten lekkostrawny i zdrowy. 

Co najlepiej jeść przed snem?

Co jeść na noc, żeby schudnąć? Takie pytanie także często przewija się na wielu forach. Nie ma jednak pokarmów, które wpłyną na to, że schudniemy. Warto wiedzieć, że aby schudnąć, należy być w deficycie kalorycznym, czyli spożywać mniej kilokalorii niż potrzebuje nasz organizm do utrzymania stałej wagi. Ważne jest również odpowiednie nawodnienie, a także regularna ulubiona aktywność fizyczna. Pamiętaj, żeby wybrać taką formę aktywności, która będzie sprawiała Ci radość, a nie demotywowała. Jak powinien wyglądać ostatni posiłek przed snem? Co można jeść na kolację? Metabolizm przed spaniem zwalnia, dlatego też nie powinno obciążać się organizmu potrawami tłustymi, smażonymi. Świetnie sprawdzą się jaja, mleko, pestki dyni, banany, orzechy. Dlaczego akurat te produkty? Posiadają one aminokwas nazywany tryptofanem, który odpowiada za produkcję melatoniny, czyli hormonu regulującego dobowy rytm organizmu.

Warto jest także spożywać pokarmy będące bogatym źródłem błonnika. On jest bowiem odpowiedzialny na głęboką fazę snu. Jakie owoce można jeść na noc? Przede wszystkim właśnie te, które są źródłem błonnika, np. suszone w ograniczonej ilości. Warto jednak podkreślić, że owoce są źródłem cukrów prostych, które w nocy mogą nie zostać zmetabolizowane. Taki cukier odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Jakich potraw unikać przed snem? Przede wszystkim zrezygnuj z jedzenia słodyczy. Duża dawka cukru powoduje pobudzenie, a co za tym idzie słabą jakość snu. Cukier, tak samo jak w przypadku cukru z owoców może odkładać się jako tłuszcz. Na noc nie jedz fast foodów. Powodują problemy żołądkowe, zgagę i refluks, co utrudnia sen. Odmów sobie także ciężkostrawnych i pikantnych oraz wysokobiałkowych dań. Jeśli jednak zdecydujesz się na danie białkowe warto jest zastąpić jego część lekkostrawnymi warzywami. To jak i ile jesz, ma ogromny wpływ na jakość Twojego snu, a co za tym idzie samopoczucie i wydajność w ciągu dnia.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here