Strona głównaDietaCzym jest talerz zdrowego żywienia?

Czym jest talerz zdrowego żywienia?

Na zdrowie człowieka bardzo duży wpływ ma dieta. W dzisiejszych czasach ludzie są coraz bardziej świadomi tego, jak powinna ona wyglądać, aby nie szkodzić swojemu organizmowi, a wywrzeć pozytywny wpływ na działanie wszystkich układów. Narodowy Program Zdrowia oraz Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego 17 października 2020 roku opublikował całkiem nowe “Zalecenia Zdrowego Żywienia”, które mają graficzną postać talerza zdrowia. Czym jest talerz zdrowego żywienia, co przedstawia ilustracja? Tego dowiesz się w poniższej treści naszego artykułu.

Talerz zdrowego żywienia/ talerz zdrowia/ zdrowy talerz – czyli nowe “Zalecenia Zdrowego Żywienia”. Jak je rozumieć?

Nowe “Zalecenia Zdrowego Żywienia” określane są zamiennymi nazwami, jak talerz zdrowego żywienia, talerz zdrowia lub zdrowy talerz. Jest to proste i przejrzyste zobrazowanie zbilansowanej zdrowej diety, która jest gwarancją dostarczenia naszemu organizmowi zróżnicowanych produktów, bogatych w witaminy i składniki mineralne. Talerz zdrowia przedstawia zalecane proporcje danych grup produktów w całodziennej diecie. Wokół talerza zostały umieszczone dodatkowe zalecenia, które informują o tym, czego powinno się jeść mniej, czego więcej, a także jakie produkty warto jest zamienić na zdrowsze odpowiedniki. Grafika zachęca do tego, aby oprócz utrzymania zdrowej diety, być aktywnym fizycznie. Te dwa czynniki są niezbędne do posiadania odpowiedniej masy ciała.

“Zalecenia Zdrowego Żywienia” oprócz graficznej formy w postaci talerza zdrowego żywienia, posiadają dodatkowy materiał uzupełniający “ W 3 krokach do zdrowia”, który przedstawia trzy kroki, mające na celu ułatwienie zmiany nawyków żywieniowych na lepsze. Pierwszy etap to zrobienie pierwszego kroku. Drugi krok to wdrażanie zalecanego poziomu, a trzeci to osiąganie kolejnych korzyści dla zdrowia. 

Talerz zdrowia został opracowany na podstawie specjalistycznej literatury mówiącej o wpływie poszczególnych składników diety i jej rodzaju na zdrowie. Talerz zdrowego żywienia uwzględnia także badania naukowe z kraju i ze świata, które opisują stan zdrowia i analizują czynniki zagrażające zdrowiu człowieka. Są to m.in. badania Global Burden Diseases Study. Są to jedne z najważniejszych wyników, które posłużyły do ustalenia ważności danych produktów w diecie człowieka, jak i ryzyka związanego ze stosowaniem danej diety. Jasno zostały także określone czynniki, które skracają życie Polaków. Na pierwszym miejscu, zagrożenie stanowi zbyt duża ilość soli, mięsa czerwonego i przetworów mięsnych, cukrów, słodyczy, napojów słodzonych. W diecie Polaków jest zdecydowanie za mało warzyw i owoców, nasion strączkowych, orzechów, ryb, chudych produktów mlecznych, i jego przetworów bez dodatków cukrów. 

Talerz zdrowego żywienia ilustruje, że największą część diety powinny stanowić owoce tj. mango afrykańskie i warzywa, czyli aż połowę wszystkich produktów. Mają one bowiem wpływ na zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwory, cukrzycę, otyłość, nadciśnienie tętnicze, udary mózgu, zawały serca i inne choroby sercowo – naczyniowe. Zalecana ilość owoców i warzyw to 400 g. Stosunek spożywania owoców do warzyw powinien być większy. 

Talerz zdrowia informuje, że dieta powinna zawierać sporą ilość produktów zbożowych, które zaopatrują organizm w węglowodany i białko. Ważną rolę odgrywa także błonnik, dlatego powinniśmy sięgać po produkty pełnoziarniste. Dzienna porcja takich produktów powinna wynosić 90g. Jest to m.in. kasza gryczana, pieczywo razowe, pełnoziarniste, razowy makaron. Istotną rolę odgrywa także białko. Jego źródłem jest drób, jaja, ryby, nasiona roślin strączkowych, mleko i jego pochodne. 

Zdrowa i zbilansowana dieta oraz odpowiednia dawka aktywności fizycznej jest kluczem do dobrego samopoczucia.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here