Strona głównaDietaCzy surowe buraki szkodzą?

Czy surowe buraki szkodzą?

Buraki czerwone znowu zaczęły być cenione w kuchni ze względu na ogrom prozdrowotnych właściwości. Oprócz tradycyjnego barszczu czerwonego, ćwikły są wykorzystywane jako dodatek do sałatek, a także do produkcji soków w domu, jak i na skalę przemysłową. Burak surowy czy gotowany – który jest lepszy? Czy surowe buraki szkodzą? Czy można jeść surowego buraka?

Właściwości buraka czerwonego

Buraki czerwone są łatwodostępne, może je także uprawiać we własnym ogródku. Są to twarde warzywa o lekko ziemistym posmaku. Zawierają ogrom cennych składników odżywczych i witamin. Są one źródłem białka i cukru. Wykazują działanie przeciwgrzybicze i przeciwpasożytnicze. W szczególnie dużych ilościach w burakach znajdują się: witaminy z grupy B, witamina, C, A, E, K, żelazo, potas, magnez, wapń, fosfor, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden. Buraki mają w sobie także duże pokłady kwasów organicznych – jabłkowy, cytrynowy, winny, szczawianowy. Zawierają ogrom polifenoli, karotenoidów, glikozydów, w tym betaninę, która odpowiada za czerwoną barwę buraków. Związki te mają właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu zwalczają wolne rodniki w organizmie, które są przyczyną występowania nowotworów.

Spożywanie buraków czerwonych oraz ich przetworów są szczególnie zalecane w przypadku anemii. Buraki wykazują wysoką zawartość żelaza i witamin z grupy B, które biorą udział w syntezie czerwonych krwinek oraz usprawniają pracę układu krwionośnego. Związki zawarte w burakach mają także zdolność do obniżania ciśnienia krwi oraz cholesterolu, dzięki czemu są zalecane dla osób, które zmagają się z miażdżycą, nadciśnieniem i chorobami serca. Zmniejszają także ryzyko udaru mózgu i zawału serca, dlatego warto jest profilaktycznie spożywać buraki czerwone. Antyoksydacyjne, antyseptyczne i przeciwzapalne działanie buraków przypisuje się betaninie. Sok z buraków świetnie sprawdza się w leczeniu kaszlu mokrego i suchego. Wzmacnia on układ odpornościowy oraz pozytywnie wpływa na ogólną kondycję organizmu. Buraki czerwone wykazują właściwości przeciwstarzeniowe. Świetnie radzą sobie także z regulacją metabolizmu, dzięki czemu zaleca się ich spożywanie w trakcie odchudzania. Ma on także zdolność do oczyszczania organizmu z toksyn. Sok z buraków jest niskokaloryczny. Zawiera dużo błonnika pokarmowego, który reguluje pracę układu pokarmowego, zwiększa perystaltykę jelit, ruchy robaczkowe, ogranicza wchłanianie tłuszczu, obniża poziom cholesterolu i glukozy, sprawia, że dłużej odczuwana jest sytość. Świetnie działa na układ nerwowy, poprawia także ukrwienie mięśni i zwiększa wydolność organizmu, dlatego zaleca się go do picia sportowcom. Czy surowe buraki szkodzą? Czy można jeść surowego buraka? Burak surowy czy gotowany – który jest korzystniejszy dla naszego zdrowia? Tego dowiesz się w dalszej części naszego artykułu. 

Burak surowy czy gotowany – który jest lepszy dla naszego zdrowia?

Zastanawiasz się, który z buraków ma więcej cennych właściwości? Burak surowy czy gotowany? Gotowanie, a  co za tym idzie wysoka temperatura powoduje rozkład wielu cennych związków zawartych w buraku czerwonym. Czy surowe buraki szkodzą? Nie. Coraz częściej można spotkać je nawet w gotowych sałatkach na sklepowych półkach. Czy można jeść surowego buraka? Jak najbardziej. Oczywiście, w gotowanym buraku, część dobroczynnych składników zostanie zachowana, jednak to w surowym buraku jest bogactwo witamin i składników odżywczych, mających prozdrowotne działanie. Sok z buraka czerwonego jest zalecany do picia nawet przez kobiety w ciąży, ponieważ wykazuje wysoką zawartość kwasu foliowego, który odpowiada za prawidłowy rozwój dziecka. Pomaga także kobietom w walce z niedokrwistością. Buraki czerwone, zarówno surowe i gotowane, nie są wskazane dla osób zmagających się z reumatyzmem, kamicą nerkową, dną moczanową, niskim ciśnieniem. Warto jest zachować umiar i zdrowy rozsądek podczas spożywania każdego produktu spożywczego. Wszystko w nadmiarze może zaszkodzić, zarówno burak surowy, gotowany, jak i inne produkty pochodzenia zwierzęcego, czy roślinnego. Teraz wiesz już, czy można jeść surowe buraki. Mamy nadzieję, że nasz artykuł uświadomił Cię w tym, ile dobra niesie za sobą spożywanie tych niepozornych warzyw. 

Ewa Burnejnikowa
Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj