Strona głównaChorobyChoroby, których sygnałem jest przybieranie na wadze

Choroby, których sygnałem jest przybieranie na wadze

Otyłość i nadwaga to problem, z którym zmaga się wiele osób na świecie. Można nazwać to chorobą, podczas której cierpi nie tylko ciało, ale także dusza. Bardzo często nadmiar kilogramów sprawia, że czujemy się źle sami ze sobą. Czy tycie bez powodu jest możliwe? Czy występują choroby powodujące tycie? Których chorób sygnałem jest przybieranie na wadze? Odpowiedzi znajdziesz w poniższej treści artykułu. Zostań z nami.

Choroby, które często są związane z otyłością

Otyłość charakteryzuje się nadmiarem tkanki tłuszczowej. Zdarza się, że tycie pojawia się bez powodu. Jak to możliwe? Często uważa się, że jeśli stwierdza się otyłość to jej powodem jest jedynie zły sposób odżywiania i brak aktywności fizycznej. Są to oczywiście jedne z przyczyn, które dają sygnał od organizmu, że coś niedobrego się w nim dzieje. Choroby, których sygnałem jest przybieranie na wadze to m.in. cukrzyca typu 2., miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, choroby serca (niewydolność serca, choroba niedokrwienna), hipercholesterolemia, osteoporoza, kamica żółciowa, zwyrodnienie stawów i kręgosłupa, udar mózgu, zaburzenia miesiączkowania, bezdech senny, nowotwory. Choroby powodujące tycie to także niedoczynność tarczycy, niedoczynność przysadki mózgowej, zespół policystycznych jajników (PCOS), choroby genetyczne takie jak zespół Turnera, zespół Cohena, zespół Downa, zespół Bardeta-Biedla, zespół Pradera-Wiliego, zespół Cushinga, niedobór hormonu wzrostu.

Jak widzisz, chorób, których sygnałem jest przybieranie na wadze jest naprawdę wiele. Tycie bez powodu może także występować w przypadku brania leków. Oprócz chorób powodujących tycie można wymienić taką przyczynę, jak menopauza. Polega ona na zatrzymaniu cyklu miesiączkowego u kobiet. W ciele zachodzi szereg przemian hormonalnych, które mogą powodować gromadzenie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Warto jest udać się w tym czasie do lekarza ginekologa. Bardzo często zleca on tabletki, które podwyższają poziom brakującego hormonu – estrogenu. To właśnie przez jego niedobór można przybierać na wadze. Tycie bez powodu może wynikać z niedostatecznej podaży witamin do organizmu. Brak niektórych witamin, czy składników mineralnych może sprawiać, że sięga się po słodycze i niezdrowe przekąski, które odkładają się w postaci tłuszczu. 

Niedoczynność tarczycy – częsta przyczyna nadmiaru tkanki tłuszczowej

Tarczycę tworzą dwa płaty. Umiejscowiona jest przed krtanią. Jest gruczołem wydzielającym hormony tyroksynę (FT4), trójjodotyroninę (FT3) i kalcytoninę. Związek pracy hormonów i otyłości jest ogromny. Hormony odpowiadają za przemiany metaboliczne w organizmie, regulują wiele procesów, które są niezbędne do utrzymania prawidłowej masy ciała. Jest to np. stymulacja syntezy białek, redukcja tłuszczu. Kontrola pracy tarczycy odbywa się za pomocą hormonów przysadki mózgowej (TSH), hormonów podwzgórza i

(TRH) i hormonów tarczycy (FT3 I FT4). Kiedy tarczyca pracuje nieprawidłowo, można mówić o jej niedoczynności lub nadczynności. Dzieje się tak, kiedy układ immunologiczny zaczyna syntezować przeciwciała przeciwko temu gruczołowi. Niedoczynność tarczycy to choroba Hashimoto, a nadczynność to choroba Gravesa-Basedowa. Chorób powodujących tycie jest wiele, jednak bardzo często to właśnie problemy z tarczycą bardzo często są jego powodem. Jak dbać o tarczycę? Działanie profilaktyczne opiera się na właściwej podaży jodu. W tym celu warto jest kupować jodowaną sól kuchenną. Dobrym źródłem jodu są algi morskie oraz przebywania nad morzem. Kolejnym aspektem, o który warto zadbać to odpowiednia podaż selenu i magnezu. Są to związki niezbędne do prowadzenia przemian w tarczycy. Selen znajduje się w kukurydzy, orzechach brazylijskich, w produktach pełnoziarnistych, czosnku, cebuli, Selen odpowiada także za przyswajanie magnezu, który z kolei znajduje się w ryżu brązowym, płatkach owsianych, chlebie żytnim, grahamie, orzechach laskowych, pistajcach, brokułach, fasoli, marchwi, sałacie, pestkach dyni. Prawidłowe odżywianie, jedzenie warzyw i owoców to także ważny aspekt w przypadku zachowania zdrowej tarczycy. Do jej pracy niezbędna jest odpowiednia dawka witamin, szczególnie z grupy B (B2,B3,B6), a także witamina C, D3, E. 

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here