Strona głównaDietaMango - właściwości odchudzające

Mango – właściwości odchudzające

Mango stało się bardzo popularnym i chętnie kupowanym w Polsce owocem. Badania dowodzą, że spożywanie mango ma wiele zalet. Posiada ono właściwości odchudzające, jest dobrym źródłem białka i błonnika, reguluje gospodarkę wodną organizmu, usuwa toksyny, usprawnia metabolizm i pracę jelit, co ułatwia wypróżnienie. Mango bardzo syci, dzięki czemu, przez długi czas głód nie jest odczuwalny. Dostarcza dużo energii, a do tego charakteryzuje się słodkim, przyjemnym smakiem i niebywałą soczystością. Czy mango tuczy? Jak mango wpływa na proces odchudzania? Przeczytaj poniższą treść. Poznaj odpowiedzi na te pytania.

Mango jako bomba witaminowa

Mango afrykańskie zawiera spore pokłady witaminy (najwięcej witaminy C, E, K i z gr. B) i składników mineralnych. Witaminy te odgrywają dużą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego, a także podczas spalania tłuszczu. Mango jest źródłem cennych polifenoli, które wykazują właściwości przeciwutleniające. Zwalczają one wolne rodniki, będące przyczyną nowotworów. Czy mango tuczy? Polifenole mają również inną pożądaną cechę – pobudzają organizm do spalania tkanki tłuszczowej. Warto jednak pamiętać, że spożywanie mango nie sprawi magicznie, że waga znacznie spadnie. Bez wątpliwości mango ma właściwości odchudzające i jest zalecane na odchudzanie, ale liczy się ogół diety, a nie tylko jej element. W celu utraty wagi konieczny jest deficyt kaloryczny, czyli spożywanie mniej kalorii niż potrzebuje nasz organizm. Dieta musi być różnorodna, dobrze zbilansowana, musi dostarczać 45 – 65% węglowodanów, 20-35% białek i 10-20% tłuszczów. W okresie jesienno – zimowym warto jest suplementować witaminę D3, ponieważ w tym okresie słońca jest bardzo mało, a dodatkowo nasza ekspozycja na słońce jest zazwyczaj bardzo mała, dlatego też skóra nie jest w stanie syntezować odpowiedniej dawki witaminy D3. Inne witaminy i składniki mineralne zazwyczaj są dostarczane wraz z pożywieniem. Nie warto stosować wszystkich możliwych suplementów dostępnych na rynku. Zanim zaczniesz coś suplementować, należy wykonać odpowiednie badania, które potwierdzą niedobory danego składnika. Mango na odchudzanie ma duże dawki wapnia, magnezu, miedzi, potasu, sodu, fosforu i żelaza.

Odchudzanie a mango

Badania w 2005 i 2009 roku na kameruńskim uniwersytecie wykazały, że mango obniża poziom cholesterolu całkowitego, frakcji LDL „złego cholesterolu”, trójglicerydów, a podwyższa poziom HDL „dobrego cholesterolu”, co pomaga w odchudzaniu. Mango reguluje przemiany metaboliczne, energetyczne i hormonalne. Na rynku suplementów dostępne są już kapsułki z ekstraktem z afrykańskiego mango, który pozyskuje się z ich pestek. Mango wykazuje niski indeks glikemiczny, dlatego też jest bezpieczny dla osób cierpiących na cukrzycę typu 1 i 2. Wprowadzenie mango do codziennej diety może działać na obniżenie zawartości cukru we krwi, a także wpływać na gospodarkę węglowodanową. Czy mango tuczy? Nie należy definiować produktów spożywczych na tuczące i nietuczące. Większość produktów w nadmiarze może tuczyć. Ważne jest, aby stosować się do zasady umiarkowania. Mango ma właściwości odchudzające, jednak tak jak podkreśliliśmy już wcześniej, jeden produkt bez zmiany nawyków żywieniowych i bez wprowadzenia aktywności fizycznej do swojego życia, nie zmieni Twojej sylwetki. 

Jak wybrać dobre i soczyste mango?

Dojrzały owoc mango powinien stawiać opór po jego naciśnięciu, powinien także intensywnie pachnieć. Nie kupuj mango z plamkami na skórce. Odrzuć także mango z pomarszczoną skórką. Takie owoce mogą być już w początkowej fazie rozkładu. Kiedy owoc jest bardzo twardy, a skórka zielona świadczy to o jego niedojrzałości. Lepiej kupić niedojrzałe mango niż to w stanie rozkładu. Mango w warunkach domowych z czasem dojrzeje. Jeśli chcesz przyspieszyć ten proces, możesz włożyć je do torebki papierowej z jabłkami lub bananami. Pamiętaj o tym, aby za każdym razem dokładnie umyć owoc pod bieżącą wodą. Obieranie mango nie powinno sprawić Ci większych problemów. Możesz przekroić owoc wzdłuż pestki i  za pomocą łyżeczki wydobywać cenny miąższ, bądź przekroić owoc na pół i pokroić miąższ w kratkę i wywrócić połówki owocu na drugą stronę, a następnie odkroić kostki. Smacznego!

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here