Strona głównaDietaJaką dietę stosuje Novak Djoković?

Jaką dietę stosuje Novak Djoković?

Zapewne słyszeliście o Novaku Djokoviciu. Zastanawialiście się jednak kiedyś w jaki sposób dba o formę i jaką stosuje dietę? Jeśli jesteście tego ciekawi, to koniecznie zapoznajcie się z tym tekstem. Dowiecie się z niego, co skłoniło Serba do zmiany nawyków żywieniowych oraz jakie produkty wprowadził do swojego jadłospisu. Ta wiedza może Wam się przydać!

Novak Djoković – jeden z najlepszych tenisistów na świecie

Novak Djoković jako jeden z nielicznych wdrapał się na tenisowy szczyt. Na trwałe zapisał się w historii tej dyscypliny i dla wielu sportowców jest wzorem do naśladowania. Na jego sukces wpływ miało kilka czynników: talent, determinacja, upór oraz ciągła chęć rozwoju.

Djoković urodził 22 maja 1987 roku w Belgradzie. Jego dzieciństwo nie należało do najłatwiejszych, ponieważ zbiegło się z wojną w byłej Jugosławii. Od najmłodszych lat zmuszony był do słuchania wycia syren alarmowych oraz dźwięków nadlatujących samolotów, które bombardowały jego rodzinne miasto.

Zanim jednak do tego doszło, “Djoko” po raz pierwszy w swoim życiu zobaczył w TV mecz Pete’a Samprasa na Wimbledonie. To właśnie wtedy młody Serb postanowił, że pójdzie w jego ślady i zostanie tenisistą. Wtedy nikt nie przypuszczał, że będzie to jedna z najlepszych życiowych decyzji.

W zawodowym tenisie Djoković zadebiutował w 2004 roku. Swój pierwszy triumf w turnieju Wielkiego Szlema zaliczył 4 lata później, wygrywając Australian Open. W kolejnych dwóch latach nie by jednak w stanie powtórzyć już tego wyczynu. Na przeszkodzie do kolejnych zwycięstw stał nietypowy przeciwnik.

Co skłoniło Djokovica do zmiany diety?

Odkąd Novak Djoković skończył 13 lat, zmagał się z dusznościami, które w szczególności nasilały się w nocy. Ciężko było mu się rano pozbierać z łóżka, ciągle odczuwał zmęczenie i miał wrażenie, że cały czas jest wzdęty. Z wiekiem dolegliwości nie ustępowały – szczególnie dały się we znaki na początku 2010 roku, kiedy Serb mierzył się z Jo-Wilfriedem Tsongą w ćwierćfinale na kortach w Melbourne.

Na początku czwartego seta “Djoko” zaczął mieć problemy z oddychanie. Poruszanie się po korcie przy panującym upale, było dla niego prawdziwą katorgą. Mimo prowadzenia w meczu nie był w stanie dalej skutecznie rywalizować z Francuzem i ostatecznie przegrał tej pojedynek.

Jak się później okazało, był to przełomowy moment w jego karierze. Mecz z Tsongą oglądał serbski dietetyk Igor Cetojević, który postanowił pomóc swojego rodakowi. Do ich spotkania doszło w połowie 2010 roku i od tego czasu zaczęła się przemiana Djokovica.

Dieta Novaka Djokovica

Cetojević trafnie zdiagnozował, że organizm tenisisty może nie tolerować pewnych produktów. Po przeprowadzeniu kilku badań okazało się, że głównym winowajcą jest znajdujący się w pszenicy gluten, krowie mleko oraz… pomidory. Novak szybko zrozumiał powagę sytuacji i natychmiast zaczął wprowadzać zmiany w swojej diecie.

W pierwszej kolejności wyeliminował białe pieczywo, słodkie bułki, pizzę, makarony i sery. W ich miejsce pojawiły się takie produkty, jak:

  • owoce
  • bezglutenowe zboża (komosa ryżowa, gryka, owies, ryż brązowy)
  • orzechy i nasiona
  • zdrowe oleje (oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej lniany, olej z awokado)
  • rośliny strączkowe (cieciorka, soczewica, fasola)

Wraz ze zmianą diety Djoković wprowadził do swojego życia kulturę “slow food”. Nigdy nie je w biegu, przy włączonym telewizorze czy przeglądając informacje na telefonie. Dokładnie przeżuwa każdy kęs, aby procesy trawienne mogły przebiegać w optymalnych warunkach. 

Jeśli chcesz zobaczyć, w jaki sposób dieta wpłynęła na grę Djoko, to warto zobaczyć jego mecze. Posiadając kod promocyjny Betclic  [o treści: MECZYKI], można to zrobić całkowicie za darmo na oferowanych streamach. Dodatkowo można otrzymać cashback u bukmachera, który można wykorzystać na zapoznanie się z serwisem.

Inne sposoby “Djoko” na pozostanie w dobrej formie

Oprócz diety Djoković wprowadził też inne zmiany w swoim życiu. Zaczął medytować i skupiać się na tym, żeby cały czas zachowywać pozytywną energię. Poprawie uległa też jakość jego snu (zazwyczaj chodzi spać między 23 a północą, a w staje około 7 rano).

Djoko stara się jak najczęściej przebywać na słońcu. Do tego poświęca dużo czasu na właściwą regenerację po ciężkich treningach. W tym celu używa głównie piankowego wałka, którym masuje swoje mięśnie. To wszystko sprawia, że Serb w dalszym ciągu utrzymuje się w tenisowej czołówce.

Ewa Burnejnikowa
Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj