Strona głównaDietaZdrowe odchudzanie – jak bezpiecznie stracić na wadze?

Zdrowe odchudzanie – jak bezpiecznie stracić na wadze?

Masz poczucie, że ważysz zbyt dużo i chcesz zrzucić zbędne kilogramy? Proces ten wymaga wysiłku, cierpliwości i samozaparcia. „Magiczne” tabletki czy ziółka na chudnięcie nie zdziałają nic bez Twojego wysiłku i zmiany diety. Sprawdź zatem podstawowe zasady dotyczące skutecznego, zdrowego i bezpiecznego odchudzania.

Zdrowe odchudzanie to zdrowa dieta

Zdrowe odchudzanie to przede wszystkim odpowiednio zbilansowana dieta. Jeśli jesteś miłośnikiem fast foodów, a warzywa i owoce oglądasz tylko na obrazkach w gazetkach sklepowych, musisz koniecznie zmienić swoje nawyki żywieniowe. Podstawą zdrowej diety jest regularne spożywanie najlepiej 5 mniejszych posiłków w ciągu dnia. Jeśli chcesz schudnąć, jedz dużo warzyw, owoców i pij przynajmniej 2 litry czystej wody dziennie. Wybieraj produkty zbożowe z pełnego przemiału, np. brązowy ryż, pieczywo pełnoziarniste czy płatki owsiane. Dostarczaj organizmowi pełnowartościowe białko, którego dobrym źródłem jest mleko i jego przetwory, a także białe, chude mięso, np. kurczak czy indyk. Jedz dużo ryb bogatych w wartościowe tłuszcze. Wybieraj też tłuszcze roślinne (np. pestki słonecznika, oliwę, olej rzepakowy), a zwierzęce znacznie ogranicz. Zrezygnuj ze smażenia na rzecz duszenia, pieczenia i gotowania na parze posiłków.

Sport to zdrowie i chudsza sylwetka

Zdrowe odchudzanie wymaga także regularnej aktywności fizycznej. Pamiętaj zatem o systematycznym ruchu przynajmniej dwa lub trzy razy w tygodniu. W zależności od Twoich preferencji możesz wybrać jazdę na rowerze, pływanie, jogging, ćwiczenia na siłowni, aerobik lub wiele innych aktywności, które pomogą Ci schudnąć i wzmocnić odporność organizmu. Jeśli rozpoczęcie regularnych ćwiczeń jest dla Ciebie bardzo trudne, zacznij od długich spacerów. Każdy rodzaj aktywności się liczy. Na przykład, wracając z pracy, wysiądź z tramwaju 2 lub 3 przystanki przed Twoim domem i przejdź pozostałą trasę na piechotę.

Nawadniaj organizm i zrezygnuj z alkoholu

Każdego dnia dostarczaj organizmowi przynajmniej 2 litry płynów. Najlepszym wyborem jest zwykła, czysta woda. Pamiętaj, że kawa, herbata czy soki, mimo że też ważne i bogate w wartościowe składniki odżywcze, nie nawadniają tak dobrze jak woda. Koniecznie zrezygnuj też z alkoholu. Nie dość, że wpłynie to pozytywnie na zdrowie Twojego organizmu, to również na zdrowe odchudzanie – drinki i inne rodzaje alkoholu to mnóstwo pustych kalorii. Nie pij też słodzonych napojów gazowanych i dużej ilości soków owocowych, które mają sporo cukru.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here