Strona głównaPoradyCzy orzeszki ziemne podnoszą cukier?

Czy orzeszki ziemne podnoszą cukier?

Świadomość odżywiania w ostatnich latach bardzo wzrosła, co pozwala na zapobieganie wielu chorobom, m.in. otyłości oraz dolegliwości, które współistnieją. Taką chorobą towarzyszącą jest np. cukrzyca. Badania wskazują, że orzechy ziemne mają wiele cennych właściwości, które mogą ułatwić walkę z tą chorobą. Oprócz tego, że orzechy ziemne są smaczne, są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych to dodatkowo wyrównują poziom glukozy we krwi. Czy orzeszki ziemne podnoszą cukier – mit czy fakt? W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości. Dowiesz się także, jaki jest indeks glikemiczny orzeszków ziemnych solonych i czym różni się indeks glikemiczny od ładunku glikemicznego.

Czy orzeszki ziemne podnoszą cukier – czy to prawdziwa informacja?

Wiele zapytań na forach dotyczących żywności brzmi następująco – czy orzeszki ziemne podnoszą cukier? Badania negują takie spekulacje. Spożywanie orzechów ziemnych poprawia glikemię oraz obniża jej poziom po zjedzeniu posiłku przez osoby chore na cukrzycę typu drugiego. Czy orzeszki ziemne podnoszą cukier u osób zdrowych? Spożycie orzeszków ziemnych obniża poziom cukru u osób zdrowych, dlatego warto wprowadzić je do swojej diety, chociażby w postaci masła orzechowego. Podczas zakupu warto czytać skład produktu na etykiecie. Kupuj masło orzechowe bez dodatków, tj. sól, olej palmowy, cukier. Masło orzechowe może służyć jako uzupełnienie śniadania. Możesz dodać je do twarogu, kefiru, maślanki, jogurtu naturalnego. Orzechy ziemne są zalecane jako stały element diety, najlepiej w czystej postaci bez dodatków. Maksymalne dzienne spożycie soli wynosi 1,5 g/ dzień.

Niski indeks glikemiczny produktów

Regularne przekraczanie tej dawki może doprowadzić do zmian miażdżycowych, chorób serca i problemów z ciśnieniem. Orzechy ziemne mają wiele zalet – zmniejszają ryzyko chorób sercowo – naczyniowych, neurodegeneracyjnych, nowotworów, spowalniają proces starzenia się organizmu. Orzechy ziemne są źródłem białka, które odpowiada za syntezę tkanki mięśniowej. Zawierają duże ilości witaminy B3, błonnika pokarmowego, fitosteroli, potasu, magnezu, a także niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Cechują się właściwościami przeciwbakteryjnymi, przeciwgrzybiczymi, przeciwzapalnymi, zwalczają wolne rodniki, będące przyczyną nowotworów. Cukrzyca to poważna choroba, dlatego też spożywanie orzechów można traktować jako profilaktykę dla osób niecierpiących na tę dolegliwość oraz jako działanie wspomagające w walce z chorobą. Pamiętajmy jednak, że orzechy nie działają niczym lekarstwo, konieczna jest stała opieka lekarza, stosowne badania i przestrzeganie zaleceń i diety. 

Indeks glikemiczny a ładunek glikemiczny

Indeks glikemiczny orzechów solonych wynosi mniej więcej 15 IG, a orzechów włoskich 20 IG. O czym informuje indeks glikemiczny? Czy ma znaczenie w diecie cukrzyków? Indeks glikemiczny to wskaźnik określający, o ile % podniesie się poziom glukozy we krwi po spożyciu węglowodanów w wybranym asortymencie spożywczym. Nie uwzględnia on jednak jednak masy spożytych węglowodanów. Niski indeks glikemiczny jest poniżej 55 IG, średni między 56 a 59, natomiast wysoki IG wynosi powyżej 70. Bardziej dokładny jest Ładunek glikemiczny. Można opisać go wzorem : 

ŁG=(IG x liczba węglowodanów w gramach) : 100

Jak wynika ze wzoru, obliczyć ładunek glikemiczny produktu należy znać indeks glikemiczny produktu oraz zawartość występujących w nim węglowodanów. O niskim ładunku glikemicznym mówi się, kiedy wynosi poniżej 10, o średnim, kiedy mieści w granicach od 11 do 19, a o wysokim, kiedy przekracza 20. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jaki jest ładunek glikemiczny całodziennej diety, musisz dodać ładunku glikemiczne wszystkich zjedzonych posiłków. Dlaczego istotne jest rozróżnianie tych dwóch pojęć? Arbuz cechuje się wysokim indeksem glikemicznym, jednak jego skład to głównie woda, co wynika z ładunku glikemicznego.100 g arbuza zawiera ok. 8 g węglowodanów, dlatego też możesz zjeść jego duże ilości bez konsekwencji podniesienia poziomu glukozy we krwi. 

Podsumowując, czy orzeszki ziemne podnoszą cukier? Nie, a co więcej warto wprowadzić je na stałe do swojej diety ze względu na wiele pozytywnych właściwości, a zamiast sugerować się indeksem glikemicznym orzechów ziemnych solonych, warto zwrócić uwagę na ładunek glikemiczny.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here