Strona głównaDietaLiczenie kalorii, czyli deficyt kaloryczny podstawą odchudzania!

Liczenie kalorii, czyli deficyt kaloryczny podstawą odchudzania!

Błędne jest przekonanie, że odchudzanie wymaga wielu wyrzeczeń. Priorytet stanowi zmiana nawyków żywieniowych, a jadłospis nie musi być nudny i pozbawiony ulubionych smaków. Trzeba jednak pilnować, aby liczba przyjmowanych kalorii była niższa niż rzeczywiste zapotrzebowanie organizmu. Poniżej znajdziesz informacje, które pomogą Ci ustalić, jaka dzienna liczba kalorii jest dla Ciebie właściwa. 

Co to jest zdrowe odchudzanie?

Efekty odchudzania nigdy nie są trwałe, jeżeli po zakończeniu diety wracasz do wcześniejszych nawyków żywieniowych. Dla utrzymania prawidłowej masy ciała najważniejsze jest zdrowe odżywianie. Odgrywa kluczową rolę już w samym procesie gubienia nadprogramowych kilogramów. Ważna jest rezygnacja z wysokoprzetworzonych produktów, a wprowadzenie większej ilości warzyw i owoców. Smażone potrawy należy zastąpić gotowanymi lub grillowanymi. 

Na skuteczne odchudzanie składa się zmiana nawyków żywieniowych z wprowadzeniem deficytu kalorycznego, ale warto zadbać też o aktywność fizyczną, która przyspieszy spalanie tkanki tłuszczowej. Zdrowe odchudzanie – ile kg na tydzień? To ważne pytanie. Szybkie chudnięcie jest możliwe tylko na rygorystycznych dietach, które są szkodliwe dla organizmu. Utrata od 0,5 do 1 kg w ciągu tygodnia jest bezpieczna i nie doprowadzi do efektu jojo. 

Zapotrzebowanie kaloryczne i deficyt kaloryczny

Każdy człowiek ma inne zapotrzebowanie kaloryczne, a ustalenie go wymaga wzięcia pod uwagę płci, wzrostu, masy ciała, wieku oraz trybu życia. Im więcej się ruszamy, np. pracując na co dzień fizycznie, tym więcej kalorii organizm potrzebuje. W przypadku siedzącego trybu życia wartość ta zdecydowanie maleje. Aby utrzymać stałą masę ciała, należy przyjmować liczbę kalorii pokrywającą wydatki energetyczne organizmu. Natomiast gdy chcesz schudnąć, musi być wprowadzony deficyt kaloryczny, czyli obniżona liczba kalorii. Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Można to zrobić za pomocą pewnego wzoru, ale o wiele lepiej wykona to kalkulator dostępny na stronie https://centrumrespo.pl/kalkulator-kalorii/. Aby poznać zapotrzebowanie kaloryczne, kalkulator poprosi Cię o informacje m.in. dotyczące tego, czy chcesz schudnąć, kształtować sylwetkę czy chcesz utrzymać aktualną wagę. 

Zdrowe nawyki żywieniowe podstawą w odchudzaniu

Zdrowe nawyki żywieniowe pozwalają na uzyskanie trwałych efektów odchudzania, ale też poprawy zdrowia i samopoczucia. Polegają na dostarczaniu organizmowi składników odżywczych w odpowiednich proporcjach. Nowe nawyki żywieniowe powinny uwzględniać zbilansowaną ilość białka, węglowodanów, tłuszczów, witamin oraz minerałów. Ważne jest również dbanie o właściwe nawodnienie organizmu. 

Pamiętaj, że dobre nawyki żywieniowe wypracowuje się na przestrzeni dłuższego czasu. Trudno zrezygnować z tłustych frytek albo czekolady z dnia na dzień. Te złe nawyki żywieniowe można stopniowo ograniczać i szukać ich zamienników. Spróbuj na przykład pieczonych frytek z batatów. Dobór odpowiednich przypraw pomoże Ci odkryć zdrowsze potrawy na nowo. Zastanawiasz się, jak zmienić nawyki żywieniowe samodzielnie? Zacznij od małych kroków. Co tydzień zmieniaj coś w swojej diecie, a osiągniesz sukces. 

Szybkie odchudzanie to droga do efektu jojo

Nie wierz w szybkie odchudzanie, bo to ślepa uliczka. Nawet jeżeli w krótkim czasie sporo schudniesz, prawdopodobnie będzie szwankować Twoje samopoczucie, a kilogramy wrócą błyskawicznie po zakończeniu diety. Każda dieta na szybkie odchudzanie wprowadza znaczący deficyt jakichś składników, które są organizmowi potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. Szybka utrata masy ciała to gwarantowany efekt jojo.  

Ewa Burnejnikowa
Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.
Powiązane

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NAJPOPULARNIEJSZE