Strona głównaDietaCzy brokuły można jeść na surowo?

Czy brokuły można jeść na surowo?

Brokuły to warzywa, które zachęcają do jedzenia swoim nietypowym wyglądem. Należą do grupy warzyw kapustnych. Ich zielona barwa również intryguje, nawet do zjedzenia na surowo. Czy brokuły można jeść na surowo? Jak wpłynie to na organizm? Jakie właściwości mają brokuły? Czy to warzywa, które na stałe powinny zagościć w naszej diecie?

Brokuł – właściwości odżywcze

Brokuł to ciekawe warzywo pod względem tego, jak powstało, bowiem został skrzyżowany. Główka brokułu składa się z ciasno ułożonych różyczek, łączących się w jedną dość grubą łodygę. Tak naprawdę różyczki to kwiaty przed okresem kwitnienia. Jeśli zostałyby w ziemi, z czasem na pewno zakwitłyby na żółto. Brokuły są dostępne na prawie każdym zakątku świata. Pierwotnie, brokuł uważany był za odmianę dzikiej kapusty. Dzięki krzyżówkom zyskał obecną formę, która wyróżnia się atrakcyjnością w oczach konsumenta. Zanim przejdziemy do tego, czy brokuły można jeść na surowo, poznaj ich właściwości odżywcze. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, że brokuły to cenne źródło flawonoidów, mających działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne.

Oprócz tego ma w sobie duże pokłady witaminy K oraz A, które przyczyniają się do zwiększenia wchłanialności witaminy D. Witamina A działa przeciwstarzeniowo, dlatego też często nazywa się ją witaminą młodości. Zapobiega ona także kurzej ślepocie, odpowiada za mineralizację kości. Istotną rolę odgrywają także karotenoidy, takie jak zeaksantyna i luteina, które chronią wzrok, glukorafanina, która regeneruje skórę, a także duża zawartość antyoksydantów, których zadaniem jest zwalczanie wolnych rodników, będących przyczyną nowotworów. W brokułach jest bardzo duża ilość potasu i wapnia. 

Antynowotworowe działanie brokułów – hit, czy kit?

Badania potwierdzają, że brokuły mają właściwości przeciwnowotworowe, które zawdzięcza się glukozynolanom, należących do glikozydów. Ich występowanie przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka prostaty, jelita grubego, piersi, skóry i płuc. Rozkład tch substancje dodatkowo potęguje potencjał antyoksydacyjny, dzięki czemu ochrona przed nowotworami się zwiększa. Brokuły wytwarzają hormon jasmonek metylu, który jest naturalną barierą chroniącą je przed bakteriami i grzybami, wywołującymi zarazy. Warto także wspomnieć o innym cennym związków, którym jest sulforafan. Jest on odpowiedzialny za blokowanie miejsca wiązania substancji rakotwórczych z cząsteczkami DNA, co realnie przekłada się na przeciwnowotworowe właściwości brokułów. Potas zawarty w brokułach udrażnia żyły, dzięki czemu krew może swobodnie krążyć przez naczynia krwionośne.

Jest to istotne w zapobieganiu i leczeniu miażdżycy oraz chorób serca. Brokuł wyróżnia się na tle innych warzyw ze względu na to, że wydala nadwyżki sodu z organizmu. Badania potwierdzają, że sulforafan pozytywnie wpływa także na autystyków. Związek ten hamuje rozwój stanów zapalnych, które wywoływane są przez stres oksydacyjny. Sulforafan niszczy także szkodliwą bakterię Helicobacter pylori, która uszkadza błony śluzowe żołądka i prowadzi do wrzodów. Sulforana może także niszczyć niektóre bakterie oporone na antybiotyki. Brokuły mają bardzo niski indeks glikemiczny, dlatego z powodzeniem mogą być spożywane przez cukrzyków. Czy brokuły można jeść na surowo? W dalszej części artykułu dowiesz się, czy brokuły na surowo są zdrowe.

Brokuły na surowo – czy można je tak spożywać?

Aż kusi, żeby jeść brokuły na surowo tak, aby pod wpływem gotowania nie straciły cennych właściwości odżywczych. Tak więc, jak to jest? Czy brokuły można jeść na surowo? Oczywiście. Najlepiej jeść pokrojone, surowe brokuły. Dlaczego pokrojone? Podczas siekania tworzy się sulforafan w dużych ilościach. Mirozynaza miesza się z glukorafaniną. Warto jednak wiedzieć, że aby proces ten zachodził prawidłowo to nie wolno mrożonych brokułów najpierw wstawiać do lodówki, a dopiero później do temperatury pokojowej. Najlepiej jest od razu z zamrażalnika umieścić je w temperaturze pokojowej. Gotowanie brokułów pozbawia je cennych substancji, dlatego zaleca się spożywanie ich na surowo.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here