Strona głównaĆwiczeniaJak uniknąć zakwasów?

Jak uniknąć zakwasów?

Efekty intensywnej aktywności fizycznej są najbardziej odczuwalne kolejnego dnia. Objawiają się jako zakwasy. Podczas ćwiczeń dochodzi do uszkodzeń włókien mięśniowych i tkanki łącznej, co wywołuje ból i sztywność mięśni. Jest to oznaka tego, że organizm odbudowuje tkankę mięśniową. Co pomaga na zakwasy? Jakie są sposoby? Jak uniknąć zakwasów? Co na zakwasy w nogach i klatce piersiowej sprawdza się najlepiej? Jakie są objawy zakwasów w klatce piersiowej? Odpowiedzi na te pytania poznasz w poniższej treści artykułu.

Skuteczne sposoby na zakwasy

Zakwasy występują często, kiedy przerwa w treningach jest duża, bądź kiedy obciążenie mięśni jest większe niż zwykle. Kiedyś często mówiło się, że przyczyną zakwasów jest podniesienie poziomu kwasu mlekowego w mięśniach, dzisiaj jednak wiadomo, że jest to mit. Kwas mlekowy powstający na skutek wzmożonego wysiłku wraca do normy zazwyczaj po 1 – 2 godzinach od treningu. Zakwasy zaś odczuwa się minimum po 12 godzinach od wysiłku, czasami nawet na drugi bądź trzeci dzień. Jak uniknąć zakwasów? Jakie są sposoby na zakwasy? Należy zadbać przede wszystkim o regularność w treningach oraz o stopniowe zwiększanie obciążeń. Co pomaga na zakwasy? Kolejnym krążącym na świecie mitem jest, aby roztrenować obolałe mięśnie.

Równie intensywny trening, jak ten, który spowodował zakwasy, może spowodować jeszcze większe uszkodzenia, a nawet naderwanie mięśnia. Jak zwalczyć zakwasy? Co na zakwasy w nogach? Najlepiej wziąć ciepłą kąpiel, bądź udać się do sauny. Możesz też przeprowadzić delikatny trening. Dobrze sprawdzi się marszobieg. Jeśli masz taką możliwość, świetnym sposobem na zakwasy jest udanie się na wizytę do masażysty, który rozmasuje obolałe mięśnie. Dobrze sprawdzają się także naprzemienne ciepło – zimne prysznice. Należy także pamiętać o odpowiednim nawodnieniu. Na złagodzenie bólu świetnie sprawdza się kawa, herbata z imbirem oraz napar z oczaru. Warto zadbać także o uzupełnienie elektrolitów. Jeśli ból jest intensywny, uniemożliwia Ci zaśnięcie możesz zażyć tabletkę przeciwbólową.

O czym pamiętać, aby zapobiec zakwasom?

Jak uniknąć zakwasów? Należy pamiętać o tym, że trening zawsze musi być poprzedzony rozgrzewką, dzięki której stawy, mięśnie i ścięgna stają się bardziej elastyczne. Kolejnym mitem, który krąży po świecie jest ten, że jak są zakwasy to jest to oznaka świetnego treningu. Otóż nie! Świadczą one o naruszeniu tkanki mięśniowej, dlatego też ważny jest odpoczynek, aby zregenerować mięśnie. Warto rozpisać sobie plan treningowy, który uwzględni stopniowe zwiększanie obciążenia. Systematyka to podstawa dla mięśni, aby nauczyły się autoregulacji. Ważną rolę odgrywa tutaj także dieta. Dzięki odpowiednio zbilansowanym, różnorodnym posiłkom regeneracja tkanek odbywa się szybciej.

Warto wzbogacić dietę w produkty zawierające substancje przeciwutleniające, które zwalczają wolne rodniki w naszym organizmie. Rezygnacja z alkoholu także jest zalecana przez wielu specjalistów. Warto jeść dużo warzyw i owoców, ponieważ zawierają one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu witaminy i substancje odżywcze. Po treningu należy pamiętać o rozciągnięciu mięśni i wyciszeniu organizmu. Zmniejsza to nie tylko ryzyko zakwasów, ale także urazów mięśni, stawów i wiązadeł. Poznawaj swoje ciało, sprawdzaj, na jakie ćwiczenia reaguje najlepiej. Dobieraj ćwiczenia do swoich możliwości. Pomocny może okazać się w tej kwestii trener personalny oraz dietetyk. Możesz także rolować swoje ciało. Ma ono za zadanie rozluźnienie, uelastycznienie napiętych mięśni i zniwelowanie bolesnych miejsc. Dzięki rolowaniu tkanka szybciej się regeneruje i pobudza krążenie. 

Jak objawiają się zakwasy w klatce piersiowej?

Zakwasy w klatce piersiowej objawiają się nieprzyjemnym uczuciem. Mogą ograniczać ruchy, sprawiać bolesność podczas podnoszenia kończyn górnych, wykonywania podstawowych manewrów ciałem. Często towarzyszy uczucie ucisku klatki piersiowej. Warto jest wziąć ciepłą kąpiel, bądź użyć maści rozgrzewającej. Nie należy podejmować się ciężkich treningów, ponieważ mogą one nasilić zakwasy w klatce piersiowej. Odpoczynek jest kluczowy, aby zniwelować objawy.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here