Strona głównaCiążaJak powstają zaparcia w ciąży?

Jak powstają zaparcia w ciąży?

Problem, z którym boryka się wiele przyszłych mam to zaparcia w ciąży. Nie należy się jednak tym zamartwiać, ponieważ takie zjawisko wynika z fizjologii ciąży. Poradzenie sobie z tymi dolegliwościami nie jest trudne, jednak trzeba wykazać się byciem konsekwentnym. W tym artykule poznasz sposoby na zaparcia w ciąży, jak sobie radzić w tym trudnym czasie, co powoduje problem z wypróżnianiem w ciąży, kiedy pojawia się zatwardzenie w ciąży.

Zatwardzenie w ciąży – kiedy się pojawia i co je powoduje?

Zatwardzenie w ciąży to zjawisko, które najczęściej dokucza w drugim bądź trzecim trymestrze. Nie jest jednak powiedziane, że nie może wystąpić w innym okresie ciąży. Problem z wypróżnianiem w ciąży może przyczynić się do powstawania hemoroidów. Jednym ze sposobów na zaparcia w ciąży jest wczesna profilaktyka, o której opowiemy w dalszej części artykułu.

Jaki jest powód występowania zatwardzeń w ciąży? Jest to zjawisko fizjologiczne, wynikające ze zmian hormonalnych, które spowalniają pracę mięśni jelit. W czasie ciąży wzrasta poziom progesteronu, który odpowiada za odpowiednie napięcie przewodu jelitowego. Wzrost tego hormonu powoduje, że mięśnie jelit się rozluźniają, przez co treść pokarmowa o wiele wolniej przez nie przechodzi, stąd też mogą występować zaparcia. 

Kolejną przyczyną jest nacisk powiększonej macicy na jelita. Perystaltyka jelit jest wtedy mocno utrudniona. Problem z wypróżnianiem w ciąży może być również przyczyną niewłaściwej diety. Jak sobie radzić z zaparciami w ciąży? Unikaj ciężkostrawnych potraw. Spożywaj posiłki regularnie. Pamiętaj o tym, aby były one bogate w błonnik i wodę. Pojawianie się zaparć w ciąży może być spowodowane nadmiarem słodkich przekąsek i napojów gazowanych z barwnikami i innymi substancjami chemicznymi. Oprócz wymienionych wyżej powodów może być to także reakcja organizmu na anemię, zbyt małą aktywność fizyczną.

Jakie są skuteczne sposoby na zaparcia w ciąży?

Problemu z zaparciami nie można bagatelizować, ponieważ wydalanie stolca jest ważnym procesem. Organizm w ten sposób pozbywa się niestrawionych resztek pokarmu, bakterii oraz toksyn. Najczęściej dokuczające objawy zaparć to uczucie ciężkości, rzadkie oddawanie stolca, wzdęcia, bóle brzucha, które mogą być mylone z bólami dotyczącymi płodu. Jaki jest skuteczny sposób na zaparcia w ciąży? Jak sobie radzić? Najważniejszym aspektem jest dieta bogata w błonnik, oparta na regularności spożywania posiłków. Wg norm WHO kobieta ciężarna powinna spożywać ok. 25- 40 g błonnika na dobę. Pamiętaj jednak, aby nie przekraczać zalecanej dawki, ponieważ problemy mogą jeszcze bardziej się nasilić. Źródłem błonnika jest np. chleb pełnoziarnisty, owoce, warzywa, kasza gryczana, jęczmienna, pestki dyni, suszone śliwki. Na zaparcia dobrze jest zjeść jogurt lub wypić maślankę. 

Jak inaczej radzić sobie z zaparciami w ciąży? Jednym ze sposobów na zaparcia w ciąży jest dobre nawadnianie organizmu. Regularne picie wody ma ogromny wpływ na perystaltykę jelit. Dziennie powinno się pić od 2 do 3 litrów płynów. W dzienny bilans wodny wliczają się także takie płyny, jak herbata, kawa, soki. 

Problem z wypróżnianiem w ciąży może rozwiązać codzienna aktywność fizyczna. Pamiętaj jednak, żeby się nie przemęczać i stosować się do zaleceń lekarza. Najbezpieczniejsze czynności fizyczne to spacery, tańce, pływanie. Ciąża to czas, w którym powinno się dużo odpoczywać, jednak całkowite zrezygnowanie z aktywności źle wpływa na organizm i m.in. zaburza prawidłowe działanie układu pokarmowego. Jeśli przed ciążą twój tryb życia również był mało aktywny to czas to zmienić. Ruch ma wpływ nie tylko na pracę jelit, ale także na lepsze samopoczucie w trakcie ciąży. Pozytywnie wpływa także na sam poród.

Na zaparcia w ciąży dobrze działają probiotyki. Prawidłowa praca jelit opiera się na zdrowej mikroflorze. Jednymi z lepszych probiotyków jest inulina i fruktooligosacharydy, których źródłem są owoce, warzywa i miód.

Dobrym sposobem na zaparcia w ciąży jest wprowadzenie układu trawiennego w rutynę. Jedz posiłki o tych samych porach. Jeśli czujesz, że masz potrzebę oddania stolca, nie zwlekaj i nie przytrzymuj, ponieważ takie zachowanie wywołuje ruch odwrotny do zamierzonego i problem może jeszcze bardziej się nasilać. Niewypróżnianie się wtedy, kiedy czujesz potrzebę, powoduje, że organizm pozbywa się wody, przez co zaparcia są jeszcze mocniejsze.

Jeśli żaden z wyżej opisanych sposobów na zaparcia w ciąży nie pomaga to należy użyć czopków glicerynowych lub wykonać lewatywę.

Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here