Strona głównaLekiAntydepresanty, po których się chudnie. Antydepresanty bez tycia.

Antydepresanty, po których się chudnie. Antydepresanty bez tycia.

Aż 25% osób przyjmujących leki antydepresyjne, które zostały przebadane przez naukowców, przybrała na wadze około 5 kilogramów. Leki antydepresyjne, po których się chudnie zdają się być świętym Graalem dla osób, które przyjmują, lub dopiero zaczynają przyjmować te leki. Czy antydepresanty, po których się chudnie, istnieją?

Antydepresanty, po których się chudnie — w których lekach znajdziemy takie skutki uboczne? 

Antydepresanty bez tycia to zdaje się marzenie wielu osób. Kto nie chciałby, aby skutki uboczne jakichkolwiek przyjmowanych przez nas leków działały na korzyść naszego metabolizmu? Lekarze najprawdopodobniej przeżywają wewnętrzną gehennę za każdym razem kiedy kolejny pacjent czy pacjentka proszą go nie o skuteczne leki antydepresyjne, ale o takie, po których się chudnie.

Myślę, że trzeba to powiedzieć jasno i wyraźnie: Antydepresanty, po których się chudnie, nie istnieją. Środki przeciwdepresyjne mogą, ale nie muszą powodować wzrost wagi. Tym samym przyjmowanie antydepresantów bez tycia jest możliwe.

Problem między przyjmowaniem antydepresantów a tyciem może pojawić się w przypadku przyjmowania farmaceutyków starszej generacji: trójcyklicznych leków przeciwdepresyjnych (TLPD). Zostały one wprowadzone do obiegu lekarskiego pod koniec lat 50. ubiegłego wieku. Były to jedne z pierwszych antydepresantów, które były powszechnie dostępne, ale współcześnie zostały w znacznej mierze wyparte przez leki nowszych generacji. Rzadko kiedy można znaleźć lekarza, który jako pierwszy lek przepisze nam o trójcykliczne leki przeciwdepresyjne.

Zażywanie antydepresantów bez tycia jest możliwe. Nauce znane są leki, które mają zupełnie neutralne działanie na wagę pacjenta czy pacjentki. Takimi związkami np. sertralina. Leki z wykorzystaniem sertralinanów stosowane są w przypadku leczenia zaburzeń depresyjnych, zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, napadów lękowych, fobii społecznej i pourazowego zaburzenia stresowego. Wyprodukowany na bazie tych substancji antydepresant, nie tylko obejdzie się bez tycia, ale również nie uzależni was.

Wniosek nasuwa się sam: ¾ pacjentów, którzy przyjmują antydepresanty, obchodzi się bez tycia, czy zmian w wadze. Ogólnie rzecz ujmując, to nie leki są problemem, tylko ich odpowiedni dobór. Jeżeli ktoś proponuje wam antydepresanty, po których się chudnie, możecie być pewni, że kłamie albo stara się was oszukać. 

Zobacz: Pregabalina – opinie, uzależnienie, alkohol, skutki uboczne, opinie na forum

Zagrożenia związane z antydepresantami bez tycia

Jeśli interesują was antydepresanty, po których się chudnie, to mam szczerą nadzieję, że nie zmagacie się w tym momencie z depresją. Branie środków antydepresyjnych, mających za główny cel zmianę wagi, mija się z celem. Leki antydepresyjne, po których się chudnie, mogłyby stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia pacjentów. 

Bardzo często może nam się wydawać, że antydepresanty powodują tycie, ale często przyczyną wzrostu wagi u pacjentów ma inne źródło. Depresja jest poważną chorobą, której niestety mogą towarzyszyć inne schorzenia. Zaburzeniom nastroju mogą towarzyszyć np.: kompulsywne objadanie się. Jest to zaburzenie odżywiania, które może objawiać się poprzez:

  • powtarzające się napady głodu i objadania się 
  • brak kontroli nad jedzeniem w trakcie napadów 
  • odczuwanie dyskomfortu związanego z napadami głodu (psychicznego i fizycznego)

Jeżeli wymienione powyżej kryteria powtarzają się częściej niż co najmniej dwa razy w tygodniu, jest to poważny objaw omawianego zaburzenia. W przypadku zaobserwowania u siebie takich objawów powinniśmy skonsultować się z psychiatrą, ale nie w celu zmiany leków antydepresyjnych na takie, po których się chudnie, ale w celu podjęcia leczenia nowego zaburzenia. 

Zobacz: Skala depresji Becka – test online, kwestionariusz, wiarygodność

Jak schudnąć biorąc antydepresanty? 

Antydepresanty a tycie to temat bardzo delikatny i powinniśmy traktować go z należytym szacunkiem. Wiele osób zmaga się jednocześnie z depresją i zaburzeniami w postrzeganiu własnego ciała. Przez tę chorobę czujemy mniejszą sprawczość i jesteśmy wobec siebie bardziej krytyczni. Jeśli zastanawiasz się, jak schudnąć biorąc antydepresanty, to zatrzymaj się na chwilę i odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Czy rzeczywiście leki antydepresyjne spowodowały u ciebie wzrost wagi? Czy rzeczywiście musisz zmienić swoją dietę/leki na takie, po których się chudnie?

Tak jak pisałam, wzrost wagi może być spowodowany przyjmowaniem leków antydepresyjnych, ale istnieją również inne źródła, które poza antydepresantami mogą powodować tycie. W żadnym przypadku nie powinniście na własną rękę zmieniać dawkowania leku lub całkowicie go odstawiać. 

Jeżeli nie jesteście pewni, kwestię  waszych antydepresantów a tycia najlepiej omówić z lekarzem prowadzącym. 

  • Czy w twoim stanie zdrowia kwestia “antydepresanty a tycie” powinna być dla ciebie priorytetowa?

Jeżeli zastanawiasz się, jak schudnąć biorąc antydepresanty, twoim priorytetem powinno być przede wszystkim kontynuowanie leczenia depresji. Dla wielu osób zmaganie się z obrazem własnego ciała w trakcie farmakoterapii jest przeżycie bardzo ciężkim. Warto omówić tę kwestię z waszym terapeutą, albo z osobami znającymi waszą sytuację. Często pełna opowiedzenie na głos tego co nas gryzie przynosi ulgę i zrozumienie dla samego siebie. 

Ewa Burnejnikowa
Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.
Powiązane

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NAJPOPULARNIEJSZE