Strona głównaPorady5 rad, jak dobrze przygotować się do wycieczki w góry

5 rad, jak dobrze przygotować się do wycieczki w góry

Odpowiednie przygotowanie się do wycieczki w góry może uchronić Cię od przykrych konsekwencji zaniedbań, których może być wiele, począwszy od odcisków, aż na odwodnieniu kończąc. Dobry plan to podstawa! Ważny jest też górski ekwipunek. Poznajcie zatem 5 rad, jakie mamy dla Was przed wycieczką w góry.

Zaplanuj trasę górskiej wędrówki i nie zbaczaj ze szlaków

Musisz wybrać trasę, która dostosowana jest do Twoich możliwości, tempa wędrówki, ale i długości dnia. Jak wiadomo, jesienią i zimą dni stają się coraz krótsze i wtedy tym rozważniej trzeba dobierać trasy. Ważne jest, by nie wracać po zmierzchu, bo wtedy łatwo o dezorientację i zboczenie z wytyczonego szlaku. Jest to niebezpieczne, gdyż można być wtedy narażonym choćby na spotkanie z niedźwiedziem, ale i po prostu zgubienie się w górach, gdzie nie ma zasięgu. Warto zatem wybrać trasę o takiej długości, by bez problemu zdążyć zejść ze szlaku i wrócić do hotelu czy na parking przed zmrokiem. Pamiętaj, by przed ruszeniem w drogę sprawdzić prognozę pogody, bo sytuacja w górach często dynamicznie się zmienia.           

2. Zadbaj o odpowiednie ubranie na górską wędrówkę 

Bardzo ważne jest odpowiednie ubranie, w końcu temperatura spada o 0,5 stopnia na każde 100 metrów. Trzeba zatem ubrać się na cebulkę, a dodatkowo do plecaka spakować kurtkę przeciwdeszczową. Istotne znaczenie ma dobre obuwie do górskiej wędrówki. Nie wystarczą adidasy. Trzeba wybrać buty z antypoślizgową podeszwą i protektorem, a więc trekkingowe, a jeśli wybierasz się w wyższe partie gór, gdzie trzeba wspinać się przy łańcuchach, zaopatrz się w raki. Ważne są nawet takie detale jak skarpetki. Bawełniane mogą zwiększać ryzyko powstawania pęcherzy na stopach, bo zatrzymują wilgoć ze spoconych stóp. Najlepiej postawić na skarpetki z wełny merino. Odpowiednie ubranie zapobiega też przeziębieniu, np. kurtka przeciwdeszczowa chroni nie tylko przed deszczem, ale i wiatrem, zatem warto o tym pamiętać.

Aktywność fizyczna umiarkowana pobudza odporność, ale nadmierna ją obniża. Na trasie trzeba zatem zaplanować postoje i je także wliczyć w czas wycieczki górskiej. Należy na postojach, a także w trakcie wędrówki dbać o odpowiednie nawodnienie, a latem poruszać się w miarę możliwości w cieniu, stosować czapkę z daszkiem i okulary przeciwsłoneczne. Zarówno latem, jak i w innych porach roku warto też wysmarować się kremem z filtrem UV i zabrać go ze sobą. Weź ze sobą kanapki i przekąski. Pamiętaj, że ważna przy wysiłku jest nie tylko podaż węglowodanów, bo Twój organizm potrzebuje wtedy też dobrze przyswajalnego białka.            

3. Zabierz ze sobą sprzęt asekuracyjny, ale i apteczkę 

Gdy wybierasz się w wyższe partie gór w Tatrach, choćby na Rysy czy Orlą Perć, weź ze sobą także sprzęt asekuracyjny. Poza rakami ważne będą również uprząż oraz lonża z karabinkami. Zakładając je, zadbaj, by były właściwie zapięte. Załóż na głowę kask, aby ochronić się przed spadającymi kamieniami. Weź też apteczkę pierwszej pomocy i zaopatrz ją w Octenisept, a także bandaże i inne podstawowe wyposażenie. Dzięki temu w razie potrzeby będziesz w stanie od razu zdezynfekować ranę.  

4. Zawsze wędruj w towarzystwie 

Nie wybieraj się w samotne wędrówki w górach. Zawsze musisz kogoś poinformować o planowanej trasie i jej przebiegu, by w razie czego mógł zawiadomić odpowiednie służby ratunkowe. Jeżeli wędrujesz samodzielnie, najlepiej dołącz do innej grupy, która podąża w tym samym kierunku. Dzięki temu w razie czego zawsze możesz też liczyć na pomoc na szlaku.   

5. Bądź przygotowany na niespodziewane sytuacje   

Pamiętaj, że w górach, nawet jeśli jesteś świetnie przygotowany, zawsze mogą zdarzyć się nieprzewidziane sytuacje, jak choćby gwałtowna zmiana pogody. W przypadku burzy nie kontynuuj wspinania i jak najszybciej schodź niżej, oczywiście zachowując wszystkie środki ostrożności. Ściągnij też aplikację, która pozwoli Ci w razie potrzeby wezwać pomoc, i wpisz numer alarmowy do GOPR i TOPR, czyli 985, oraz międzynarodowy numer alarmowy 112.  

Ewa Burnejnikowa
Ewa Burnejnikowa
Z medycyną związana od ponad 15 lat. Przez ten okres odbyłam wiele staży w instytutach medycznych, gdzie mogłam pogłębić moją wiedzę oraz zdobyć praktykę.
Powiązane

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NAJPOPULARNIEJSZE